תואר או קורס מקצועי? כל מה שצריך לדעת כדי להיכנס לעולמות הטכנולוגיה והייטק

מה לומדים בכל אחת מהאפשרויות, מה ישתלם יותר בטווח הארוך ומה יקנה לכם ערך מוסף משמעותי יותר? רכזנו לכם את כל השאלות והנושאים שחשובים לבדוק רגע לפני שמחליטים על השלב הבא

צעירים רבים ששואפים להיכנס לתעשיית ההייטק והטכנולוגיה מתלבטים לא פעם איזו סוג לימודים יתאים להם –תואר אקדמי או קורס מקצועי בתחום מסוים. מדובר ללא ספק בהתלבטות לגיטימית, שכן עשויות להיות לה השפעות על אפשרויות התעסוקה, יכולת ההשתכרות וההתפתחות המקצועית. כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר, הכנו לכם את השאלות והנושאים שחשוב לשאול ולבדוק.  

מה המטרה? 

לפני שמקבלים החלטה לכאן או לכאן, חשוב להבין את הסיבה שבגללה אנחנו הולכים ללמוד או ליתר דיוק מה למעשה אנחנו מצפים להשיג בסיום תקופת הלימודים. בהקשר הזה חשוב להבין כי קורס מקצועי שלרוב נמשך מספר חודשים עד שנה, מעניק הכשרה ספציפית לתפקיד ספציפי. תואר אקדמי לעומת זאת נמשך כשלוש-ארבע שנים ובמהלכן רוכש הסטודנט ידע עמוק יותר המאפשר לו להתפתח במגוון רחב של תחומים ועיסוקים בהמשך. 

ניתן לעשות קורס מקצועי בשפת תוכנה ספציפית ולמצוא עבודה בתפקיד המצריך שימוש בשפה זו. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון שתעשיית ההייטק משתנה כל הזמן ועמה גם שפות התכנות. לכן, קורס מקצועי עשוי להיות רלוונטי לתקופה מסוימת ומוגבלת בעוד שתואר ראשון בהנדסת תוכנה  יקנה ידע במספר שפות לצד הבנה של עקרונות לפיתוח מערכות תוכנה שרלוונטי לכלל השפות והשיטות. הידע המקיף שמוקנה כחלק מהתואר מבטיח לבוגרי התואר שהם יהיו רלוונטיים גם במעבר לשפת התוכנה הבאה.

לכך יש להוסיף גם את ההתנסות המעשית. הסטודנטים באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מתנסים לאורך הלימודים בשיטות העבודה המקובלות בתעשייה, ואף יכולים לבחור התמחות בתחומים המבוקשים ביותר. החיבור בין הידע האקדמי לבין ההבנה היישומית שנדרשת בתעשייה הוא זה שמאפשר להם להגיע למטרה שהציבו לעצמם ולהניח את התשתית להמשך צמיחה מקצועית.

לאיזה טווח מסתכלים? 

טווח הזמן שלאורכו בוחנים את ההחלטה חשוב לא פחות מהמטרה עצמה, שכן הוא עשוי לספק תובנות שישפיעו על הקריירה גם בעוד חמש או עשר שנים. בחינה של המטרה, יחד עם טווח הזמן, יאפשר לקבל החלטה שתשתלם גם בעוד שנים ארוכות.

השתלבות בשוק העבודה

אם המטרה היא להשתלב בתפקיד מסוים בשוק העבודה, נראה שעל פניו קורס מקצועי יכול להספיק, ולאפשר למצוא עבודה במהרה. אלא שבאותה נשימה, חשוב לבדוק מה קורה גם לאחר התפקיד הראשון בתחום - האם התעודה בסיום הקורס מספיקה לתפקיד ניהולי או "לשלב הבא" והאם היא מייצרת אופק תעסוקתי להמשך. תואר ראשון בהנדסה מכנית או במדעי המחשב אולי ממושך יותר מקורס מסוים אולם דווקא בשל כך הוא מעניק ידע מגוון, נרחב, עשיר ומעמיק שמקנה מגוון אפשרויות תעסוקה ולא רק הכשרה קונקרטית לתפקיד ספציפי.

יתרה מכך, תפקידים ספציפיים היום, ובפרט הבכירים יותר, דורשים תואר ראשון לפחות לצד מספר שנות ניסיון בתחום ולכן העדר של תואר אולי מקצר את הדרך בתחילתה אך עלול להיות מחסום משמעותי בהמשך.

מה בודקים לפני שנרשמים?

להתחיל ללמוד זה צעד משמעותי, לכן חשוב להשקיע מחשבה רבה בעניין, וכן לעשות ''שיעורי בית'' ביחס למוסדות לימוד אקדמיים שמציעים תוכניות לימוד לתואר ראשון בענף שמעניין אתכם, או לחילופין, קורסים קצרים שמלמדים אותו. במהלך השלב שבו אתם בוחנים תארים או קורסים, כדאי מאוד לבחון את הפרמטרים הבאים:

א. מודעות דרושים לתפקיד שאליו אתם מכוונים 

ב. לערוך מחקר קטן, להבין מהן בפועל הדרישות של התעשייה והחברות עצמן. 

ג. להתייעץ עם אנשים מהתחום - להתעדכן בקבוצות בפייסבוק, לדבר עם חברים ומכרים שכבר עוסקים בתחום ולקבל את התמונה הכי רחבה שאפשר.

ד. באיזה אופן הקורס או התואר שאני מתלבט לגביהם מכוונים אותי לתעשייה עם סיום הלימודים.

הכוונה לתעשייה

קורס קצרצר מעניק לכם תעודת הסמכה ואיתה ניתן להתקבל לעבוד במגוון רחב של מקומות במהרה. את הקורס לרוב יעבירו אנשים שעוסקים בתחום ובסיומו הם כנראה יתנו לכם רשימה של מקומות מומלצים לנסות להתקבל אליהם. אך לצד זה, ישנם לא מעט תארים ראשונים רבים המאפשרים לצבור ניסיון מעשי בתחום כבר במהלך תקופת הלימודים, בייחוד במקצועות הריאליים, כמו הנדסת חשמל או הנדסה רפואית - אשר נמנים בין המבוקשים והיוקרתיים ביותר בשוק. 

כך למשל למכללת אפקה יש קשרי תעשייה נרחבים, בזכותם הסטודנטים נהנים ממגוון רחב של פלטפורמות והזדמנויות להשתלב בפרויקטים מאתגרים ומרתקים בשיתוף עם גורמים מתוך התעשייה וכך למעשה לעשות את צעדיהם הראשונים, לבנות מוניטין, לצבור פרקטיקה בשטח וללמוד כיצד היא מתנהלת, מהם תהליכי העבודה המקובלים. 

בין התוכניות השונות ניתן למצוא:

1. לימודי חוץ במסגרתם הסטודנטים שלנו נהנים משלל קורסים בהתאמה אישית
2. תוכנית מיוחדת לסטודנטים מצטיינים, SmartUp
3. המרכז לקריירה בהנדסה , שמלווה את הסטודנטים לאורך תקופת לימודיהם וגם לאחר קבלת התואר בשלל סדנאות, הרצאות וימי עיון לחיפוש משרות בתחום. 
4. פרויקטי הגמר בהנדסה ובמדעי המחשב במכללת אפקה מבוצעים לאורך כל שנת הלימודים האחרונה בתואר, בשיתוף עם התעשייה – מה שמאפשר לסטודנטים להבין את שיטות העבודה הנהוגות בה ולזכות בניסיון ששווה ערך לניסיון תעסוקתי. את הפרוייקטים המצטיינים 

מהו פוטנציאל ההשתכרות ביום שאחרי?

 ההתלבטות בין קורס לתואר ראשון בהנדסה היא בהחלט לגיטימית כאמור אך מאחוריה נמצאת שאיפה לגיטימית לא פחות: לרכוש מקצוע מתגמל ויציב המקנה שכר גבוה ותנאי העסקה טובים ככל האפשר. קורס מקצועי בהחלט מאפשר כניסה מהירה יותר לשוק העבודה, שכן משך ההכשרה קצר יותר בהשוואה לתואר ראשון, ולכן גם ניתן לצבור ניסיון תעסוקתי מהר יותר. 

יחד עם זאת, בהמשך הדרך המציאות עשויה להתהפך: תואר ראשון הוא תנאי סף לקבלה למשרות רבות, ובפרט אלו הבכירות יותר. יתרה מכך, ומאחר שתואר מקנה בסיס ידע נרחב הוא עשוי להיות רלוונטי במקרים הבאים:
- מעבר לתחום אחר

- רילוקיישן 
- קידום לתפקיד בכיר יותר

מהו הערך המוסף? 

ולבסוף עליכם לבדוק מה הערך המוסף  שכל סוג לימודים נותן – כלומר מהו היתרון הייחודי או המקפצה שהלימודים עשויים לייצר עבורכם. במקרה של קורס מקצועי אין ספק שהפוטנציאל להיכנס לשוק העבודה בשלב מוקדם יחסית מקנה יתרון לא מבוטל. בחירה בתואר אקדמי, לעומת זאת, מקנה ערך מוסף מסוג שונה לחלוטין. מעבר לידע האקדמי, לימודי תואר ראשון באפקה, מקנים לסטודנטים גם מיומנויות נחוצות ומבוקשות בשוק העבודה:

1. יכולות עבודה בצוות
2. חשיבה יצירתית
3. פתרון בעיות
4.יזמות

ועוד רבות אשר נרכשות לאורך שנות הלימוד. מה שמאפשר זאת הן שיטות הלמידה הייחודיות שפותחו באפקה בידי סגל מרצים מקצועי ואיכותי, שיטות אלו מקנות לסטודנטים את מה שהתעשייה זקוקה לו. לכך יש להוסיף את האפשרויות לפתח קשרים וכישורים חברתיים, לפתח מיזמים במרכז החדשנות והיזמות ולהשתתף או להקים מועדון סטודנטים בתחום שמעניין אתכם. במילים אחרות, כל מה שיהפוך אתכם ממהנדסים טובים למהנדסים מצוינים.

במכללת אפקה מהנדסים לכם עתיד

מכללת אפקה מספקת את מיטב התנאים להפוך את הסטודנטים למהנדסים מהשורה הראשונה:

1. מרצים מצוינים עם ידע נרחב, וותק בתפקידי מפתח בתעשייה ושיטות לימוד חדשניות וחווייתיות.

2. מעבדות המכללה הן חדשניות מרשימות ומרהיבות, מכילות ציוד טכנולוגי מתקדם שאיתו ניתן להפוך את הלמידה לחוויתית ומשמעותיות יותר.

3. פרוייקטים ייחודיים שבאמצעותם הסטודנטים יכולים להתחיל את דרכם בתעשייה ולצבור מוניטין בתעשייה וניסיון תעסוקתי של ממש.

4. עבודת הגמר - הסטודנטים שלנו בכל חוגי הלימוד והמסלולים עושים פרוייקט גמר בתעשייה, במסגרתו אנו מלווים אותם צעד-צעד, מייעצים, מכוונים, מספקים להם את מיטב המשאבים הדרושים להצלחתם, ובניהם - מנחי פרויקט מהתעשייה.

5. אחוזי השתלבות בתעשייה מרקיעים שחקים - 97% מכלל בוגרי המכללה מועסקים ומתוכם 85% עובדים בתחום שלמדו במכללה בחברות וארגונים במגזר הציבורי והפרטי גם יחד. את הבוגרים שלנו תמצאו בתעשייה האווירית, בתעשייה הצבאית, התעשייה הרפואית וכמובן בחברות ההייטק הגדולות.

רואים את עתידכם באחד ממקצועות ההנדסה? הירשמו און ליין לתוכנית הלימודים לתואר ראשון באפקה והצטרפו לשורותיהם של הטובים ביותר!

עדיין מתלבטים? זקוקים למידע או פרטים נוספים? רוצים להתייעץ על מקרה ספציפי?
צוות הייעוץ והרישום של אפקה זמין עבורכם

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?