איך לחפש ולמצוא עבודה

"אני מחפש עבודה כבר חצי שנה ולא מוצא" "כתבתי קורות חיים מקצועיים שלחתי ולא חוזרים אלי או שחוזרים עם הצעות לא רלוונטיות" "המשרות שמתפרסמות דורשות ניסיון או נתונים שאין לי, יוצאי יחידות וכו'.." מה עושים????

כמה מכם מחפשים עבודה באתרי חיפוש עבודה באינטרנט? או בקרב חברות השמה? לשוק הצעירים, חסרי הניסיון, הסטודנטים והבוגרים הטריים של שוק העבודה רוב המשרות המתפרסמות אינן רלוונטיות. הנתונים (סקרי תעסוקה, מכללת אפקה)  מלמדים ש70% ממשרות הסטודנטים והבוגרים, שברוב המקרים הינם חסרי ניסיון, אינן מגיעות כלל לפרסום.  כבר שמעתם ודאי שרוב המשרות נסגרות בשיטת חבר מביא חבר. מיציתם את כל מערך הקשרים ולא הצלחתם להתקדם.

אז איך באמת מוצאים עבודה איכותית?  

להבין ראשית, ששוק המשרות המתפרסמות מטעם חברות ההשמה ובאתרי האינטרנט של החברות, אינו משקף בהכרח את שוק הסטודנטים והבוגרים.

חברות מגייסות סטודנטים ובוגרים, מחפשים דוקא את חסרי הניסיון במטרה להכשיר, ללמד ובעיקר ע"מ לבצע משימות Entry level שלא ניתנות לבעלי הניסיון בארגון. אתם נהנים מצדכם בהזדמנות ללמוד ולקבל ניסיון.

יש לזכור שהחברות מעוניינות לצמצם את עלויות הגיוס שלהן. סטודנטים ובוגרים ללא ניסיון, יחסית קל לאתר.

החברות תמיד יעדיפו פניות של מועמדים דרך אתר החברה, על פני  סיוע בחברות השמה, פרסום מאסיבי שיביא הרבה מועמדים לא רלוונטיים ויצריך עבודת סינון ומיון שעלותה גבוהה. כך נכון גם לגבי גיוס באמצעות רשתות חברתיות.

פניה לאתר החברה מקבלת עדיפות גבוהה.

טעויות נפוצות בשליחת קו"ח בצורה יזומה ישירות ללשונית הקריירה/career/jobs באתר האינטרנט של החברה:

  1. מוותרים בדרך... תהליך שליחת המועמדות מייגע ואורך זמן.
  2. שולחים ליותר ממשרה אחת.
  3. שולחים מועמדות וקו"ח בעברית לחברה שכל ההתנהלות שלה באנגלית.
  4. אם לא מצאנו משרה שאנו עונים על הדרישות שלה, לרוב נמשיך הלאה.
  5. בצעתם חיפוש ברשת ופניתם לחברות שיוצאות במיקומים ראשונים בדף התוצאות של מנוע החיפוש.
  6. פניתם ל- 10-100 החברות שיוצאות בדרוגים שהשונים שהכי כדאי לעבוד בהם.
  7. סקירת מדורי הכלכלה, חברות בתנופה, 50 הסטארט אפים המבטיים וכו', לרוב, מתורגם לגיוסים. מהרו לשלוח.


אני ממליצה לשלוח בכל מקרה, גם אם לא מצאתם משרה שהולמת את כישוריכם בגלל שתי סיבות,

  1. האחת; משרות דסקרטיות שלא תמיד יכולות להיות מזוהות באתר החברה (למשל, כאשר מעוניינים בהחלפת עובד ולא רוצים שיידע מכך)
  2. בנוסף, לא לכל החברות יש מחלקות גיוס מפותחות שמנהלות את תהליך הגיוס בצורה מסודרת, גם לא דרך אתר החברה

האם ידעתם שיש כ- 5000 חברות שעוסקות במחקר ופיתוח בישראל? ישנם מאגרי מידע נפלאים שיתנו לכם תמונה  מצוינת של שוק הפיתוח בישראל בכל תחומי ההנדסה, למשל www.matimop.org.il של מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח.

ומאגר נוסף חינמי שיתן לכם תמונה של חברות לפי אזורים גיאוגרפיים Rapidjob.co.il.

ומאגרים נוספים של חברות המשווקות כלי תוכנה לקהלים ספצייפים ומפרסמים את קהל הלקוחות שלהם. קהל הלקוחות שעובד עם התוכנה/ עם הכלי המסוים, הוא בדיוק החברות עבורן אנחנו מעוניינים לעבוד והרשימה עוד ארוכה.

האם החברות מגייסות?

  1. יתכן שלא. ובמקרה כזה לא יהיה מי שיקרא  את המייל שלכם. אבל לאותם מקרים שכן יש גיוסים פוטנציאלים שאינם באים לידי ביטוי מיידי (ר.ע. משרות דיסקרטיות, ללא נציגות גיוס)
  2. רובנו מקבלים היום מיילים בסמארטפון ובוחרים האם לפתוח את המייל או לא רק מקריאה של נושא המייל.
  3. חשוב שבנושא הפניה תהיה הפניה ברורה של שם שם משפחה, מה למדתם/מקצוע ואיזו משרה אתם מחפשים, כבר ברמת נושא המייל הקורא יחליט אם לפתוח או להעביר לדואר זבל.
  4. יש לכתוב מייל מקדים שיווקי לקו"ח. בקריאת מיילים, פעולה של פתיחת קובץ היא האחרונה שנבצע. נקרא נושא, נקראת את תוכן המייל ורק אז נבחר להיכנס לקישורים או לקבצים מצורפים.

בואו נעביר את האחריות אלינו, בואו נפעל ניזום פניות, הרעיון הוא לשלוח, פשוט לשלוח. אתם צריכים הזדמנות אחת טובה. לא יותר.

בהצלחה!

עינת חצבני - מנהלת המרכז לקריירה בהנדסה