הכנס השלישי לפיתוח הון אנושי בהנדסה

הממונה על החינוך ב-OECD, בכירים בהייטק הישראלי, צה"ל, מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בכנס השלישי לפיתוח הון אנושי לאומי בהנדסה במכללת אפקה.

כנס הון אנושי מהווה נקודת מפגש שנתית בין בכירי המערכות השונות בישראל האמונות ברצף החינוכי על הכשרת מהנדסים למשק ולתעשייה הישראלית בהם בכירי התעשייה, צה"ל, מערכת החינוך והאקדמיה. הכנס עסק בדרישות ממהנדסים בעולם משתנה במהירות, בכישורים החיוניים ובדרכים להבטיח את התאמת האקדמיה וחווית הלימוד לצרכי ההכשרה.

הארוע נפתח בדברים של נשיא מכללת אפקה ויו"ר הכנס פרופ' עמי מויאל וסגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה פרופ' אדו פרלמן. במושב הפתיחה שעסק בדמות המהנדס בראי תכנון לאומי ארוך טווח השתתפו פרופ' יפה זילברשץ יו"ר הות"ת, אהרון אהרון מנכ"ל הרשות לחדשנות, פרופ' פרץ לביא נשיא הטכניון ופרופ' יוג'ין קנדל מנהל עמותת Startup Nation Central.

מתוך כנס הון אנושי 2017 שהתקיים באפקה

 
בכנס השתתף גם אנדריאס שלייכר, הממונה על חינוך ומיומנויות ב-OECD. שלייכר, שנחשב לאבי מבחני הפיז"ה ומכונה "שר החינוך העולמי" השתתף בכנס בשידור וידיאו חי ולאחר מצגת קצרה ניהל דיאלוג עם הקהל. לקראת הכנס נערך מחקר מיוחד המשותף למכללת אפקה ומוסד שמואל נאמן בטכניון שמטרתו לחשוף את הדרישות העדכניות מהמהנדסים כיום ולקראת העתיד. המחקר נחשף לציבור בפאנל שייערך באירוע בנושא "מי את/ה המהנדס/ת בעולם משתנה" ואותו הציג פרופ' ארנון בנטור ממוסד שמואל נאמן. עוד לקחו חלק בפאנל: אל"מ אסף נבות, רמ"ח טכנית לוחמה ברשת, בועז לוי סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בועז קנטור, CTO מרכז החדשנות של Innogy בישראל, גוידו פרדו-רוקואס נשיא PHILIPS ישראל והראל טייב מנכ"ל Kyron Systems.

פאנל נוסף באירוע נערך תחת הכותרת "מהנדסים מחדש את תכני וחוויית לימודי ההנדסה", שהחל בסקירת פרופ' מירי ברק מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון על קידום למידה שיתופית ובינלאומית בקורסי הנדסה ובו השתתפו פרופ' אלכסנדר בליי, המדען הראשי של משרד המדע, שחר בר אור מנכ"ל WESTERNDIGITAL ISRAEL, פרופ' יוסי רוזנוקס דיקאן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל-אביב, אל"מ (מיל') מרב דוידוביץ', ראש מנהל שו"ב אסטרטגי באלביט-אלישרא וחיים רוסו יו"ר הוועדה לקשרי אקדמיה תעשייה במשרד המדע (לשעבר), מועצת הרשות לחדשנות.

התאמת האקדמיה וחווית הלימוד לצרכי ההכשרה

האירוע ננעל בדברי סיכום של מנהל הכנס אלון ברנע, סגן נשיא מכללת אפקה שציין כי "עצם העובדה שבהגדרת התפקיד של אנדראס שלייכר, מי שמוגדר "כשר החינוך של העולם" מופיע מנהל מינהל החינוך והכישורים (Director for the Directorate of Education and Skills) מראה עד כמה נושא הכישורים הפך לחלק אינטרגלי מתפיסת החינוך וההכשרה. ולכן כשהתכנסנו להחליט על הנושא המרכזי לכנס היה לנו ברור שאין אדם מתאים יותר מאנדראס שנוכל להביא לדבר ולהחליף דעות בנושא עם באי הכנס, כ- 140 משפיעים ומקבלי החלטות ממערכות החינוך, אקדמיה, ממשלה, צבא ותעשיה".

"מהנדס שיוצא היום מהאקדמיה ומתחיל לעבוד בתעשייה, זקוק לאוסף חדש ושונה של כישורים מזה שמהנדס היה זקוק בעשור הקודם" אמר פרופ' עמי מויאל, נשיא המכללה, "המהנדסים היום נדרשים להפגין מעבר לידע מדעי והנדסי כישורים שהינם חיוניים להצלחתם. שינוי זה דורש הסכמה, היערכות והתאמה של כל הגופים בשרשרת חינוך המהנדסים. אני מאמין שהשיח בין כלל המערכות שנמשך זו השנה השלישית מעניק תרומה חשובה לנושא ברמה הלאומית".