מהנדסים עתיד טוב- משלחת סטודנטים ראשונה מאפקה הגיעה לפולין

במקום להתחיל את שנת הלימודים- הסטודנטים של אפקה נסעו לסייע בהתנדבות עם ילדי פליטים אוקראיניים

משלחת של שבע סטודנטים וסטודנטיות מתחומי ההנדסה השונים ממכללת אפקה ובוגר המכללה, חזרו לאחרונה מעשרה ימים בפולין שם התנדבו לסייע לפליטי מלחמה מאוקראינה.
המשלחת, אשר משתתפיה חברים בארגון "מהנדסים ללא גבולות", סייעה לילדי הפליטים במציאת פתרונות הנדסיים לבעיות היום-יום תוך שימוש בכלים חווייתיים ומתוך תקווה להקל על מציאות חייהם.

"התחלנו את התהליך אל מול הפולנים והאוקראינים עוד לפני הנסיעה עצמה" מספר ראש המשלחת גל חנן, סטודנט להנדסת מכנית. "בליווי ארגון 'מהנדסים ללא גבולות' שיזם את התקשורת הראשונית, יצרנו קשר עם הקהילה המקומית והבנו מה הם הצרכים הנדרשים וכיצד אנחנו יכולים להשתלב ולסייע".
הצורך המרכזי שחברי המשלחת זיהו היה בתחום ההתפתחותי-חברתי של פעוטות, ילדים ונוער שנעקרו מהמסגרות המוכרות וכעת נאלצים להתמודד עם למידה בתנאים שאינם אופטימליים, כפליטים. 

 

עפ"י המידע שחברי המשלחת קיבלו טרם יציאתם לפולין, תוכננו מספר פרויקטים הנדסיים, ביניהם: בניית חדר אופניים, בניית פינת ישיבה מבטון סביב בור ייעודי למדורה, הקמת מגרש כושר ייעודי ויצירת busy board עבור הילדים.

בפועל, המצב שגילו חברי המשלחת בעת הגעתם לשטח כבר לא תאם את המידע שהתקבל מראש.
אילנה קולמין סטודנטית להנדסת תעשייה וניהול הצליחה לדובב את צרכי הקהילה בהתאמה למצב הנתון תוך הבנת היכולות של כלל חברי המשלחת והכלים שהועמדו לרשותם.
חברי המשלחת היו צריכים לתעדף את הצרכים שהתגלו ולהשתמש בגמישות מחשבתית כדי לענות עליהם בצורה הטובה ביותר, תוך שימת דגש על שילוב הקהילה.

דיאנה דיב סטודנטית להנדסת תוכנה פעלה להוצאת פרוייקט Busy board לפועל, המהנדסים התבקשו מטעם העובדת הסוציאלית לקדם משחקים לילדים ולהפוך את המרחב שלהם לידידותי יותר ונעים לשהייה, תוך כדי מתן דגש על התפתחות הילד. פרוייקט Busy board  אפשר מענה הולם. מתוך מחשבה שימי החורף מתקרבים ולאוכלוסיה לא תהיה אפשרות לצאת החוצה , עוצב "קיר תעסוקה" שמטרתו להפגיש את הילדים עם תחושות ומשימות קוגנטיביות בפנים, דגש על מוטוריקה עדינה ועוד בזכות העבודה המשותפת של צוות המשלחת והתרומה ההנדסית של כל חבר כאינדיבידואל.

בנוסף, בחדר הילדים בלטה חוסר הנגישות לשולחנות הלמידה והיצירה. המהנדסים מצאו פתרון יצירתי ובשיתוף מלא של הילדים תוכננו, שורטטו ונבנו פינות ישיבה מחומרים ממוחזרים. פינות הישיבה הותאמו לגובה השולחנות ולמספר הילדים הרב ואפשרו נגישות ונוחות מירבית. החדר שהחל כאפל ולא אטרקטיבי, הפך למרחב צבעוני, אינטראקטיבי ומלא שמחת חיים . 

 

הפרויקט ההנדסי שהצריך את מירב המשאבים היה חדר הנוער. הקירות מלאי הקליגרפיה וחוסר החיבור לאינטרנט בחדר המיועד ללמידה מרחוק היוו את המכשולים המרכזיים בהם רצו הסטודנטים של אפקה לטפל. פליקס וקסמן בוגר המכללה, אור רוזנברג וגל בן עמי סטודנטים להנדסת מכאנית תכננו את הליך שיפוץ חדר הנוער, תחילה התמקדו במפגעים למען בטיחות בני הנוער, לאחר מכן בהפיכת החדר למרכז נוער שתוכנן כך שיאפשר למידה מרחוק וגיבוש בשעות הפנאי. 

המכשול העיקרי בהפיכת מועדון הנוער לחלל למידה מרחוק היה מחסור בתשתית אינטרנט, הנוצר עקב ריחוק של מספר קומות בין מועדון הנוער לבין ספק הרשת במבנה. פרויקט זה הצריך תכנון הנדסי מקדים אשר בוצע ע"י יגאל אוצ'יטל, סטודנט לתואר שני בהנדסת מערכות אנרגיה ובוצע תוך עמידה בתקנות המבנה ומגבלת התקציב.

בחצר המשחקים, בה הילדים מעבירים את מרבית זמנם כל עוד מזג האויר מאפשר, תוכננו, שורטטו, נבנו והותקנו שערי כדורגל ונדנדה בשיתוף פעיל של המהנדסים יחד עם בני הנוער שהונחו ע"י גל חנן. כתוצאה מכך נוצר מרחב משחקים מזמין ומעודד פעילות גופנית החשובה להתפתחות הילדים.

כלל הפרויקטים הונעו במטרה לשפר ולהעצים את חיי הקהילה בבית הפליטים, תוך מתן דגש על הקניית כלים ופיתוח כישורים המחזקים את תחושת העצמאות והמסוגלות של הילדים. ניתן היה לראות בבירור את  השינוי מיום המפגש הראשון עם הילדים לבין יום העבודה האחרון איתם, בתחושות הביטחון והמסוגלות האישית שהועצמו בכל אחד ואחד מהם.
החיבור בין הילדים למהנדסים היה כה חזק וביום הפרידה היה קשה לעצור את הדמעות.

 

המשלחת יצאה בימים שלפני פתיחת שנת הלימודים ונמשכה אל תחילתם. "כסטודנט, במיוחד להנדסה, יש לא מעט לחץ" שיתף גל חנן שתפקד גם כראש המשלחת. "להוביל את המשלחת בידיעה שהיא תיפול על תחילת שנת הלימודים זה משהו שיצר אצלי חשש גדול. למרבה השמחה המכללה נתנה לכולנו גיבוי מלא והשיח הפתוח והתמיכה מדקאנית הסטודנטים, קרן בן חיים, עזרו לכולנו לנסוע בלב שקט. לפני הנסיעה הצפנו בפניה את החששות- על החומר שנפסיד, על ההתמודדות עם המרצים, אבל היא הרגיעה אותנו והבטיחה לנו שאפקה מאמינה במשימה שלנו ועל כן נקבל את התמיכה והסיוע ממנה אל מול כלל הגורמים במכללה".

מכללת אפקה גאה בסטודנטים ובבוגרים שלה, שמוכיחים עצמם כמחוללי שינוי, אנשי עשייה וחזון וכאנשים בעלי משמעות בחברה. זו אינה משלחת חד פעמית ואפקה שואפת לפעילות המשכית מול הפליטים ובכל מקום שבו שהבאת הטכנולוגיה יכולה לשפר את חייהם.
ההשתתפות במשלחת היא דוגמה נוספת לאופן בו אפקה מעודדת את הלומדים בה לחשוב מעבר לאפשרי ולהגשים את החלומות, לא רק שלהם, אלא של החברה כולה.

 קרדיט צילום: אור רוזנברג ודיאנה דיב

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?