בהנדסה רפואית לא לומדים תכנות - אמת או מיתוס?
בפרק החדש של "מדברים הנדסה" נפגוש את מיכל פאנו, סטודנטית להנדסה רפואית, ואת אבלינה איסקוב זיו, בוגרת הנדסה רפואית, שיספרו על התחום הרב-תחומי המרתק הזה. יחד נגלה מה זה בכלל הנדסה רפואית, האם רק מי שלא התקבל לרפואה בוחר בתחום הזה, ולאיזה חברות ומקומות עבודה מגיעים הבוגרים.
הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת שתתן לכם הצצה מקרוב לעולם ההנדסה הרפואית
תודה לקהילת הבוגרות והבוגרים על שיתוף הפעולה והחיבוריות המתמשכת Afeka College ALUMNI
תמלול
0:00
אז למי זה מתאים?
למה ללכת דווקא להנדסה רפואית לדעתך?
שכמו שאמרנו, אנשים עם זיקה לתחום הזה, לתחום הרפואי, לתחום החדשנות.
לתחום, לנסות להסתכל על דברים אחרת אנשים ריאלים כי בסופו של דבר זו ההנדסה.
0:20
אין מה לעשות מדברים הנדסה.
הפודקאסט של אפק, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב.
והפעם.
היי אני מיכל פאנו בת 26 לומדת פה באפקה הנדסה בירו רפואית.
שנה דלת ועובדת התחלתי לעבוד בתחום הרגולציה בחברה שנקראת אייפקס.
0:43
אני אהבל זיו עכשיו בוגרת המכללה סיימתי פה באלפיים ושבע 10, את תואר להנדסה רפואית עובדת כרגע בחברה שנקראת אסיו מייצרים שתלים מתכלים.
1:00
ואני אחראית על כל החקר תלונות לקוח בחברה.
והאמת שהרקע שלי הוא מהרי קיו איי כל השנים שלי בתעשייה, מספר החברות שעברתי בהם זו הייתה ההתמחות שלי, זה מה שאני עשיתי.
1:22
אז תספרי למה בחרת הנדסה רפואית?
למה דווקא הנדסה רפואית?
אז אני תמיד התעניינתי ביולוגיה, חקר גוף האדם, כל הדברים האלה כשהגעתי לתיכון ראיתי שאני יותר גם נמשכת במתמטיקה.
פשוט רציתי משהו שישלב את הכל ביחד ואז הגעתי למקצוע הזה של ההנדסה הביו רפואית, שהתחום מאוד רחב, שמשלב המון דברים יפים יחד, דברים שאני אוהבת במקרה יצא ככה.
1:52
וזה משך אותי כן, במקום ללכת לרפואה ללכת למשהו שהוא משלב עוד דברים נוספים.
אני ממש מתחברת למה שאת אומרת כי זה גם מה שמשך אותי מאוד חיפשתי משהו שהוא.
ריאלי.
ומעשי, יחד עם עולם הרפואה והביולוגיה ובאמת ראיתי שכשיש את הקורסים.
2:18
המקצועיים יותר להנדסה רפואית.
זה עולם אחר לעומת קורס מקביל להנדסת מכונות, כי לראות השפעה של עצם הלקוחות על מה שהול על מה שקורה במכשיר לעומת צינור שזה לא לא דיבר אליי בכלל.
2:36
אז זה נתן לזה משמעות והיבט אחר ולגמרי זה היה שילוב של.
שחיפשתי כן, לגמרי לגמרי.
במבט לאחור אני יכולה להגיד שאני מאוד מרוצה מהבחירה שעשיתי.
2:54
אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה היום בתפקיד הנוכחי שלי הוא תפקיד שדורש גם את ההבנה הקלינית הזאת, יחד עם הידע ההנדסי.
בדיוק כיום הייתה לי שיחה עם המהנדס פיתוח שיש לנו.
3:10
אנחנו מייצרים שתלים שהם פרגיים ודיברנו על הבורג.
על איזה מומנט מופעל על הבורג עם הכוח שעובר דרך העצם ופתאום כל כל התואר התחבר לי לשיחה הזאת.
זה ממש.
ריכז את מה שלמדתי לשיחה נכון אמנם אני לא זוכרת הכל.
3:30
עברו כמה שנים מאז התואר.
אבל בסוף עולה איזה שהוא נושא בתחום ואת ישר יודעת.
זה נתן בדיוק זה נתן את הכלים להבין את התמונה, במיוחד בתחום הרגולציה, כשאת עכשיו תיכנסי לזה יותר את תראי כמה את צריכה לראות את העולם הרחב הזה.
3:49
את צריכה לדעת הכל מהכל, את צריכה לדעת איך הפיתוח עובד.
את צריכה להגיד לך פיתוחים, הם עושים דברים טובים, כי אם זה לא עובד רגולציה, הרעיון יכול להיות מהמם.
זה לא יעבור אף די איי וזה סגרנו את החברה, השארנו את המפתחות.
4:08
אז באמת בתואר יש את הכלים שעוזרים לפענח את הסיטואציה ולהבין ולהבין את השיח ולהבין את.
העולם הזה טוב יותר.
כן אז למי זה מתאים?
4:24
למה ללכת דווקא להנדסה רפואית?
לדעתך?
אני חושבת שכמו שאמרנו, אנשים עם זיקה לתחום הזה, לתחום הרפואי, לתחום החדשנות.
לתחום, לנסות להסתכל על דברים אחרת אנשים ריאלים כי בסופו של דבר זו ההנדסה.
4:43
אין מה לעשות, אנחנו לומדים את הפיזיקה ואת המכניקה והחשמל וכל מה שצריך.
אז צריך גם להכיר את העולם הזה.
זה לא יכול להיות משהו מאוד אבסטרקטי.
אבל בהחלט צריך את הזיקה הזאתי.
לעולם הרפואי יותר כדי שיהיה את החוויית הלימודים המתאימה כדי לבוא ללימודים בכיף בעניין ולא.
5:10
כי צריך.
דיברת על על זה שבעצם התעסקת ברגולציה מאז שסיימת את התואר זה היה ועד היום.
אז למעשה נפתחה החטיבה הקלינית.
אני לא יודעת אם זה היה כשאת.
5:26
היית פה כשאני הייתי זה כבר היה.
יש לי גם את התעודה שאפקה מחלקת אני מוסיפה את זה בקורות חיים כמובן.
כחלק נוסף שלמדתי ונחשפתי אליו במהלך הלימודים.
זה נותן בסיס טוב.
5:45
יש שוב פעם.
אי אפשר ללמוד הכל בתואר, אתה לא יכול לצאת מהתואר ולהיכנס לחברה ולהבין.
זהו, אני יודע מה אני עושה.
תשאירו אותי לבד, אני שוחה, אבל זה נותן את הבסיס ואז על זה אתה נשען ואתה לומד ואתה צובר את הניסיון שלך.
6:02
אתה לומד את הז'רגון הנכון.
אז זה בהחלט התחלה טובה קצת להבין מה זה אמר מה זה אף די איי מה אנחנו מחפשים לראות.
אז.
זה בהחלט עוזר.
6:19
יש לך כבר התמחות.
אני מסיימת שנה דלת, אז.
אני כבר.
סגל בחוץ?
כן, אז יש שתי התמחויות ההתמחות הראשונה זה מערכות מידע, וההתמחות השנייה זה מערכות פיזיולוגיות.
אני בחרתי בתחום היותר ביולוגי.
6:37
נקרא לזה ככה במערכות פיזיולוגיות, כי אני פחות מתחברת לתכנות.
ובאמת לומדים על חומרים, לומדים פתולוגיה.
אני מאוד מאוד מתחברת לתחום כל החומר ביולוגים.
אז.
זאת ההתמחות בוא נגיד שזה גם ההארד קורשר הנדסה רפואית.
6:56
אבל.
זו גם הייתה התמחות שלי.
גם אני עשיתי מכניקה פיזיולוגית והמצחיק הוא שהפרויקט גמר שלי היה תכנותי, כן.
אז אני יכולה להגיד בזה זה לא מקרה יוצא דופן כי רוב הפרויקטים הם בעצם נופלים חצי חצי.
7:13
אז הפרויקט גמר שלי הוא גם הרבה חומרים, זרימה ותכנון שזה מאוד משלב את ההנדסה הרפואית.
ופה יש איזשהו מיתוס שלא מערב תכנות בתואר, אבל זה בעולם של היום, במיוחד שכל דבר משלב בו איי איי.
7:33
זה לגמרי חלק מהלימודים, גם בזמני זה היה ככה.
הרבה מאוד קורסים של תכנות שמתחלקים בעיקר למטלב פייתון.
ו צריך לבוא עם הרקע המתאים.
צריך לדעת תכנות.
7:50
לא נגיד כן מלמדים את היסודות.
אבל.
אבל זה על ספידי, אז צריך.
אני זוכרת.
צריך להיות.
חוויה לבוא.
קצת עם ידע.
אז למי שמתעניין, כדאי ללמוד לפני זה איזשהו אפילו קורס בסיסי בפייתון.
8:08
יש משהו שעושים פה, אני לא זוכרת את זה.
יש לך הולך להיות משהו חדש, אבל כשאני התחלתי לא היה והיה צריך ללמוד הכול ביחד.
זה מאתגר איך אפשרי אבל גם את עשית את זה אז זאת אומרת שהצלחת לשרוד את זה גם כי לא היה לך את הרקע.
לא היה לי רקע לא, לא באתי לפה בלי רקע בתכנות.
8:28
וזה נצבר פה.
אבל אהבתי סוליד זה לא תכנות פרופר.
סוליד זה לא.
תכנות בכלל זה לא תכנות בכלל, אבל זה הכיף ממש את.
הקורס הזה כן, בעצם יוצאים יוצרים מבנים נכון תלת מימדיים שאחרי זה גם יכולים להיות מודפסים תלת מימד זה גם חלק מהפרויקט.
8:50
משהו אני לא יודעת אם נתקעת בזה את צריכה את זה ביומיום, בעבודה שלך.
אני ביומיום שלי.
אז זה יגיע.
זה יגיע גם ברגולציה זה.
שרטוטים, כאילו, לא יודעת אם בחברה הנוכחית אז או בחברה הבאה בסוף כן, כן, זה הולך איתך בסוף את מסתכלת על שרטוטים ואת אומרת אני אני מכירה, אני יודעת.
9:17
חייב לדעת.
החברה שבה נמצאת יותר סוף-טווריר זה.
פחות ואתם עושים.
צרה פיזית מאבחנים סרטן.
שעד פוסטייט גסטריק.
ומלפי תמונה.
9:33
באמצעות האלגוריתם שבינה מלכותית.
אני בגלל שאני עובדת בחברה של שתלים, אז אנחנו חיים על שרטוטים.
איך הטראטס פנויים, איך הסליל בנוי, איך הבורג בנוי הכול.
כן, זה חלק מהעניין, כן.
9:50
ואיך עברת מהלימודים לתעשייה?
מצאתי עבודה במהלך התואר בשנה האחרונה וזה סמסטר בית של שנה רביעית.
וזה סטארט-אפ.
זה חברת סטארט-אפ גדולה יחסית.
כמה נשים אתם?
10:06
100 פלוס.
חברה ממש.
קטנה, אבל הזכרת.
אבל שמעתי גם על בוגרים שמשתלבים.
בבתי חולים.
יש הרבה בוגרים במשרד הבריאות, אני יודעת.
בזמני עבדו שם.
10:22
אני חושבת שעדיין עובדים שם.
ובמחלקות שם הנדסה רפואית בבתי חולים.
ויש גם בתעשיה צבאית גם יש.
זה מאוד.
רחב יש.
גם בתעשייה צבאית.
יכול להשתלב בכל כך הרבה נקודות שזה וגם יש הרבה תפקידים, כמו שאנחנו מדברות על רגולציה, יש אנשים מפתחים, יש אנשים שהם חלק.
10:49
לא יודעת וי אן וי ועל ידי של.
קרפיקיישן.
איך בחרת תחום התמחות?
איך ידעת שאת רוצה את המכניקה הפיזיולוגית?
כן, המערכות סיזולוגיות.
אז זה באמת התחלק לדעתי למי שיותר מתחבר לתכנות ומי שפחות מתחבר לתכנות.
11:10
בגדול מאוד כי לומדים בתחום הזה של המכניקה של מערכות פיזיולוגיות הרבה יותר פתולוגיה, ביולוגיה חומרים.
יש מעבדה שממש מדמה כל מיני מכשורים רפואיים בשנה רביעית מעבדה ממש מעניינת.
11:28
ואם אתה באת עם הלב שלך לפן הביולוגי, אז המקום שלך יותר.
במעבדה יש הרבה ניסויים נכון?
אני זוכרת שממש גם חלק מהפריטי גמר היו לבנות מכונות למעבדה האלה.
11:44
של הכף רגל.
והיה את המערכת שבדמה את הזרימת דם, נכון?
מעמד על אולטרסאונד מעבדה שמדמה בעצם משאבה, שזה כמו איך שפועלת קשה ללב.
12:02
מאוד מעניין זה מעבדה.
ממש קורסים שהם בשטח.
יש קורס שהוא ביקור.
בתעשייה נכון, יש קורס שאני לא הייתי בו, אבל חברות שלי שהיו מבקרים בעצם כל שבוע.
באיזשהו מקום בתעשייה, חברה נחשבת בתעשיה ורואים איך התעשייה ממש עובדת.
12:24
ולומדים על טכנולוגיות חדשות שלא ראית אותם בחיים, שזה דברים סופר חדשניים.
אני עשיתי את הקורס הזה ממש אהבתי אתה יוצא לשטח?
אתה רואה איך נראית חברה?
איך נראית סטארט-אפ, מה הם עושים, את הפתרונות שהם עושים.
זה גם הבוגרים של המכללה.
12:42
שמשתלבים בחברות האלה.
מזמינים.
בדיוק שמלווים את הסיור וזה קורס שמאוד מפיל לך את האסימון בסוף של אתה רואה את החברות, אתה רואה את הטכנולוגיה זה גם תמיד לרוב זה סטארטאפים וזה דברים סופר מעניינים.
13:06
וחדשניים באמת.
איך עברה לך השנה הראשונה?
זה לא היה כזה מזמן זה היה לפני 3 שנים.
כן אבל זה שוק.
בהתחלה כולם נכנסים לאותו תהליך של מלא מתמטיקות פיזיקות תכנות וכולם יודעים בעצם את הבסיס.
13:28
אותו דבר כל ההנדסות.
עד.
כולל זה פחות או יותר אותו דבר זה די דומה.
וצריכים בעצם לבדוק בסיס מספיק חזק בשביל שאחר כך אתה תוכל להבין את היסודות שלהם מבוססים הקרינה שזה קורסים יותר מתקדמים בהנדסה רפואית.
13:46
קרינה עיבוד תמונה, עיבוד אותות.
המכניקה של השלד והשריר.
הקורסים של ההתמחויות.
צריך באמת לבוא עם ידע בסיסי מאוד, רחב וחזק בשביל לצלוח את ההמשך.
14:03
אבל הקורסים המעניינים יותר מגיעים בשנה שלישית ורביעית, שאז אתה נכנס לעומק של הנדסה רפואית.
אני זוכרת שהשנה הראשונה שלי היא הייתה ממש שוק עבורי.
ואני הייתי כל שבוע אצל ענת רטנובסקי בחדר.
14:28
וסתם בשביל לדבר כי הייתי צריכה רגע לעכל את זה שאני סטודנטית עכשיו.
הייתה באמת מקבלת אותי תמיד לפני לימודים, אחרי לימודים בין הקורסים, הדלת תמיד הייתה פתוחה ובכללי זה משהו של הנדסה רפואית.
14:47
אני לא יודעת אם הרגשת את זה, אבל אנחנו בהחלט במחזור שלי.
הרגשנו זה.
זה קירבה למרצים.
היחס עם המרצים הוא אחר.
היינו נכנסים לזה, אבל ולשרה והיינו מדברים איתם גם ברמה האישית, אם היה צריך קשיים אישיים שאני אישית חוויתי ובאמת היה לי את האופציה ללכת לענת ואני לא יודעת אם בכל מקום יש דבר כזה, אני.
15:16
חושבת שאתה נמצא בכיתה של 100 סטודנטים, אתה לא יכול לדבר עם המרצה והמרצה?
גם לא זוכר את השם שלך.
באופן אישי.
אתה פשוט, כאילו, איפשהו.
מתחת לרדאר ואני ממש זוכרת שבשנה הראשונה חוויתי משברים גם בלימודים, גם משברים אישיים.
15:37
ואני חושבת שאם לא היה פה את המעטפת הזאת, את האופציה הזאת אפילו לבוא ולדבר כנראה לא הייתי פה, כי גם שקלתי על לפרוש.
כן, היה לי את המחשבה כבר, גם את הרצון לפרוש.
15:55
ובאמת אחרי שיחה עם ענת שהיא הקשיבה לי הכילה אותי והסתכלנו על נקי, על הסיטואציה רגע לשים את כל סערת רגשות בצד.
מה בסוף היא אמרה לך שגרם לך להישאר?
למה היא פשוט?
16:11
הציגה לי כמה העולם הזה רחב כי אני נורא נלחצתי מלעשות פיזיקה כל היום.
זה מה שהיה לי בראש, אני לא רוצה להתעסק בפיזיקה כל היום, זה מה שאני עושה בתואר אני לא רוצה ואז היא פשוט אמרה לי לא לא, לא, לא לא.
16:28
בואי רגע נעצור את לומדת כי כי כי את מהנדסת את צריכה ללמוד את הקורס הזה, אבל יש לך עולם רחב שאת יכולה להשתלב בו.
את יכולה להשתלב ברגולציה, את יכולה לעזור בנישואים קליניים, את יכולה להיות וינד וי ואת לא רוצה פיתוח, אין בעיה, אל תהיי פיתוח, תהיי משהו יותר.
16:49
יש בוגרים שהשתלבו בשביל.
או בין ניהול מוצר.
בפצר כן וכל כך הרבה עולמות.
המניפת עובדים של הבוגרים היא מאוד מאוד רחבה.
ובאמת אחר כך גם הייתי עוזרת מחקר שלה של ענת.
17:10
כן, כבר התחלתי בתור סטודנטית.
אפשר להגיד לזה כעבודת סטודנט.
להיות גם עוזרת מחקר שלה.
אז.
באמת כל המכלול הזה כל השיחה הזאתי איתה וכל הרגע רגע רגע רגע בואי נדבר זה לא רק הקורס הזה אולי.
17:26
משקף את התואר שלך.
בואי נדבר על לאן את הולכת מפה?
עם מה את יוצאת מפה?
עוד פעם הכניס אותי גם ללופ הזה שזה באמת מעניין אותך כי אמרתי לה זהו, אני אלך.
אני אעשה משהו.
מינהל עסקים כאילו אני לא רוצה יותר להתעסק בהנדסה.
17:43
והבנו שזה לא מעניין אותי, זה סתם הבריחה הקלה.
וכן ואחרי השיחה הייתה יצאתי.
לקחתי רגע, חשבתי על זה ואמרתי טוב, אני נשארת איפה שמעניין אז נעבור את הפיזיקה הזאת, נעבור את התכנות, נעבור את כל מה שקשה.
18:04
ונשאר עם מה שמעניין, והיום בדיעבד הייתה בחירת טוב הכי טובה.
אני מאוד אוהבת מה שאני עושה.
אני מאוד זה מאוד מעניין אותי.
אני אוהב את החברות שאני עבדתי בהם, כל אחת הייתה מעניינת בתחומה.
עבדתי גם בחברה גדולה שהיא כבר מייצרת, שהיא לא סטארט אפ עם מפעל עובד, עבדתי בחברת ייעוץ, עבדתי בסטארטאפ.
18:28
אז כן.
בעצם את כל ניסיתי.
כן, אז.
האמת הכי טוב.
כן.
חוץ מזה משרד ממשלתי נראה לי.
התנסיתי וראיתי כן, אז בדיעבד אני יכולה להגיד שהשיחה הזאת איתה.
כן, כן.
18:45
כן, לגמרי לגמרי.
כן, היחס האישי בסוף.
מורגש.
לגמרי.
זה היחס אישי בין הסטודנטים למרצים, בין הסטודנטים עצמם, עוברים פה את הקורסים, את הלימודים חווים איזה משהו ביחד, אז נוצרת איזה שהיא קרבה.
19:05
כמו חווית צבאית.
זה בדיוק.
כל מי שמשרת בסיס סגור אז גם פה זה סוג של בסיס סגור.
ואתה לומד להתרגל לסיטואציה.
נכון?
זה הופך להיות חיים שלך.
19:21
כן, בסוף.
אתה יוצא מהנדס.
לגמרי כן כן, אנחנו עדיין בקשר עדיין עם החברים מהתואר.
גם עוזרים אחד לשני, מעבירים את הקורות חיים, כל אחד למקום העבודה שלו מושכים אחד את השני.
19:40
את מרגישה שיש יחידת גאווה בחוץ?
זאת אומרת אפקה.
אנשים שלמדו באפקה הם רוצים להביא אנשים מאפקה.
כן.
כשאתה שומע אפקה אתה אומר זה זה משלנו, זה בסדר, אני רוצה, זה משלנו, זה נותן.
19:58
חושב על משרות להמשך, אז באמת אולי לא יודעת.
נגיד ללכת ללינקדאין, לחפש אנשים את הקורות חיים.
תמיד זה שמחים לעזור.
אני פניתי אליי פנו תמיד ניסיתי.
20:15
חלק זה לא תמיד מצליח לצערי, כי יש שרשרת בגיוס אבל.
עצם זה שיש קצת יותר עזרה.
כן באיזה?
שהיא הכוונה.
כן יש פה גם מרכז קריירה שבזמנו עזה.
הם כתיבת תקורות חיים.
20:31
ערן לפרסום משרות.
מפרסם משרות פחות להנדסה רפואית, אבל הם כן עוזרים בקורות חיים ועוזרים באמת להכין אותך לראיון עבודה שזה מה שקבל אותו בחינם פה זה.
לא, ממש לא זה.
חשוב זה ממש חשוב וזה גם עולה.
20:48
הרבה כסף בחוץ זה מיומנות, כן, אז זה שנותנים את זה פה זה.
לקחת בשתי ידיים ממש לגמרי.
מה את עושה בפרויקט גמר?
על מה?
מה את עובדת מה?
אז הפרויקטים מתחלקים לפרויקטים בעיקר יזמיים או מחקריים.
21:06
אז אני משתתפת בפרויקט מחקרי פרופסור זהבה לכמן פה במכללה ודוקטור מורן אביב.
ויש לי עוד מישהי ואנחנו עובדים בצוותים.
יש כמה צוותים שעובדים על אותו מחקר גדול, לכל אחד יש חלק אחר.
21:22
כמו באוניברסיטה, יש סטודנט לתואר שני שעושים משתתפים בזה סטודנטים לתואר ראשון, ואנחנו בעצם ביחד עושים פרויקט על פרויקט גדול.
שקיבלנו גם מימון לפרויקט הזה.
כן.
21:39
ובסופו של דבר בשאיפה גם יצא מאמר שאולי גם נופיע עליו.
שזה יהיה מאמר על שמך.
תשמעי, כחלק מקבוצת מחקר.
אבל.
אני מניחה שנצבע בסוף מזה מאמר, אז.
21:55
אני גם יופיע במאמר שזה באמת לא לא מובן מאליו לתואר ראשון.
זה הישג.
כן המון בהצלחה.
מקווה שנראה בקרוב את המחקר שלך.
בכתב.
כבד, כן, בטוח.
יהיה מחקר פצצה.
תודה ותודה לך.
22:12
תודה.
אז למי זה מתאים?
למה ללכת דווקא להנדסה רפואית לדעתך?
שכמו שאמרנו, אנשים עם זיקה לתחום הזה, לתחום הרפואי, לתחום החדשנות.
לתחום, לנסות להסתכל על דברים אחרת אנשים ריאלים כי בסופו של דבר זו ההנדסה.
0:20
אין מה לעשות מדברים הנדסה.
הפודקאסט של אפק, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב.
והפעם.
היי אני מיכל פאנו בת 26 לומדת פה באפקה הנדסה בירו רפואית.
שנה דלת ועובדת התחלתי לעבוד בתחום הרגולציה בחברה שנקראת אייפקס.
0:43
אני אהבל זיו עכשיו בוגרת המכללה סיימתי פה באלפיים ושבע 10, את תואר להנדסה רפואית עובדת כרגע בחברה שנקראת אסיו מייצרים שתלים מתכלים.
1:00
ואני אחראית על כל החקר תלונות לקוח בחברה.
והאמת שהרקע שלי הוא מהרי קיו איי כל השנים שלי בתעשייה, מספר החברות שעברתי בהם זו הייתה ההתמחות שלי, זה מה שאני עשיתי.
1:22
אז תספרי למה בחרת הנדסה רפואית?
למה דווקא הנדסה רפואית?
אז אני תמיד התעניינתי ביולוגיה, חקר גוף האדם, כל הדברים האלה כשהגעתי לתיכון ראיתי שאני יותר גם נמשכת במתמטיקה.
פשוט רציתי משהו שישלב את הכל ביחד ואז הגעתי למקצוע הזה של ההנדסה הביו רפואית, שהתחום מאוד רחב, שמשלב המון דברים יפים יחד, דברים שאני אוהבת במקרה יצא ככה.
1:52
וזה משך אותי כן, במקום ללכת לרפואה ללכת למשהו שהוא משלב עוד דברים נוספים.
אני ממש מתחברת למה שאת אומרת כי זה גם מה שמשך אותי מאוד חיפשתי משהו שהוא.
ריאלי.
ומעשי, יחד עם עולם הרפואה והביולוגיה ובאמת ראיתי שכשיש את הקורסים.
2:18
המקצועיים יותר להנדסה רפואית.
זה עולם אחר לעומת קורס מקביל להנדסת מכונות, כי לראות השפעה של עצם הלקוחות על מה שהול על מה שקורה במכשיר לעומת צינור שזה לא לא דיבר אליי בכלל.
2:36
אז זה נתן לזה משמעות והיבט אחר ולגמרי זה היה שילוב של.
שחיפשתי כן, לגמרי לגמרי.
במבט לאחור אני יכולה להגיד שאני מאוד מרוצה מהבחירה שעשיתי.
2:54
אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה היום בתפקיד הנוכחי שלי הוא תפקיד שדורש גם את ההבנה הקלינית הזאת, יחד עם הידע ההנדסי.
בדיוק כיום הייתה לי שיחה עם המהנדס פיתוח שיש לנו.
3:10
אנחנו מייצרים שתלים שהם פרגיים ודיברנו על הבורג.
על איזה מומנט מופעל על הבורג עם הכוח שעובר דרך העצם ופתאום כל כל התואר התחבר לי לשיחה הזאת.
זה ממש.
ריכז את מה שלמדתי לשיחה נכון אמנם אני לא זוכרת הכל.
3:30
עברו כמה שנים מאז התואר.
אבל בסוף עולה איזה שהוא נושא בתחום ואת ישר יודעת.
זה נתן בדיוק זה נתן את הכלים להבין את התמונה, במיוחד בתחום הרגולציה, כשאת עכשיו תיכנסי לזה יותר את תראי כמה את צריכה לראות את העולם הרחב הזה.
3:49
את צריכה לדעת הכל מהכל, את צריכה לדעת איך הפיתוח עובד.
את צריכה להגיד לך פיתוחים, הם עושים דברים טובים, כי אם זה לא עובד רגולציה, הרעיון יכול להיות מהמם.
זה לא יעבור אף די איי וזה סגרנו את החברה, השארנו את המפתחות.
4:08
אז באמת בתואר יש את הכלים שעוזרים לפענח את הסיטואציה ולהבין ולהבין את השיח ולהבין את.
העולם הזה טוב יותר.
כן אז למי זה מתאים?
4:24
למה ללכת דווקא להנדסה רפואית?
לדעתך?
אני חושבת שכמו שאמרנו, אנשים עם זיקה לתחום הזה, לתחום הרפואי, לתחום החדשנות.
לתחום, לנסות להסתכל על דברים אחרת אנשים ריאלים כי בסופו של דבר זו ההנדסה.
4:43
אין מה לעשות, אנחנו לומדים את הפיזיקה ואת המכניקה והחשמל וכל מה שצריך.
אז צריך גם להכיר את העולם הזה.
זה לא יכול להיות משהו מאוד אבסטרקטי.
אבל בהחלט צריך את הזיקה הזאתי.
לעולם הרפואי יותר כדי שיהיה את החוויית הלימודים המתאימה כדי לבוא ללימודים בכיף בעניין ולא.
5:10
כי צריך.
דיברת על על זה שבעצם התעסקת ברגולציה מאז שסיימת את התואר זה היה ועד היום.
אז למעשה נפתחה החטיבה הקלינית.
אני לא יודעת אם זה היה כשאת.
5:26
היית פה כשאני הייתי זה כבר היה.
יש לי גם את התעודה שאפקה מחלקת אני מוסיפה את זה בקורות חיים כמובן.
כחלק נוסף שלמדתי ונחשפתי אליו במהלך הלימודים.
זה נותן בסיס טוב.
5:45
יש שוב פעם.
אי אפשר ללמוד הכל בתואר, אתה לא יכול לצאת מהתואר ולהיכנס לחברה ולהבין.
זהו, אני יודע מה אני עושה.
תשאירו אותי לבד, אני שוחה, אבל זה נותן את הבסיס ואז על זה אתה נשען ואתה לומד ואתה צובר את הניסיון שלך.
6:02
אתה לומד את הז'רגון הנכון.
אז זה בהחלט התחלה טובה קצת להבין מה זה אמר מה זה אף די איי מה אנחנו מחפשים לראות.
אז.
זה בהחלט עוזר.
6:19
יש לך כבר התמחות.
אני מסיימת שנה דלת, אז.
אני כבר.
סגל בחוץ?
כן, אז יש שתי התמחויות ההתמחות הראשונה זה מערכות מידע, וההתמחות השנייה זה מערכות פיזיולוגיות.
אני בחרתי בתחום היותר ביולוגי.
6:37
נקרא לזה ככה במערכות פיזיולוגיות, כי אני פחות מתחברת לתכנות.
ובאמת לומדים על חומרים, לומדים פתולוגיה.
אני מאוד מאוד מתחברת לתחום כל החומר ביולוגים.
אז.
זאת ההתמחות בוא נגיד שזה גם ההארד קורשר הנדסה רפואית.
6:56
אבל.
זו גם הייתה התמחות שלי.
גם אני עשיתי מכניקה פיזיולוגית והמצחיק הוא שהפרויקט גמר שלי היה תכנותי, כן.
אז אני יכולה להגיד בזה זה לא מקרה יוצא דופן כי רוב הפרויקטים הם בעצם נופלים חצי חצי.
7:13
אז הפרויקט גמר שלי הוא גם הרבה חומרים, זרימה ותכנון שזה מאוד משלב את ההנדסה הרפואית.
ופה יש איזשהו מיתוס שלא מערב תכנות בתואר, אבל זה בעולם של היום, במיוחד שכל דבר משלב בו איי איי.
7:33
זה לגמרי חלק מהלימודים, גם בזמני זה היה ככה.
הרבה מאוד קורסים של תכנות שמתחלקים בעיקר למטלב פייתון.
ו צריך לבוא עם הרקע המתאים.
צריך לדעת תכנות.
7:50
לא נגיד כן מלמדים את היסודות.
אבל.
אבל זה על ספידי, אז צריך.
אני זוכרת.
צריך להיות.
חוויה לבוא.
קצת עם ידע.
אז למי שמתעניין, כדאי ללמוד לפני זה איזשהו אפילו קורס בסיסי בפייתון.
8:08
יש משהו שעושים פה, אני לא זוכרת את זה.
יש לך הולך להיות משהו חדש, אבל כשאני התחלתי לא היה והיה צריך ללמוד הכול ביחד.
זה מאתגר איך אפשרי אבל גם את עשית את זה אז זאת אומרת שהצלחת לשרוד את זה גם כי לא היה לך את הרקע.
לא היה לי רקע לא, לא באתי לפה בלי רקע בתכנות.
8:28
וזה נצבר פה.
אבל אהבתי סוליד זה לא תכנות פרופר.
סוליד זה לא.
תכנות בכלל זה לא תכנות בכלל, אבל זה הכיף ממש את.
הקורס הזה כן, בעצם יוצאים יוצרים מבנים נכון תלת מימדיים שאחרי זה גם יכולים להיות מודפסים תלת מימד זה גם חלק מהפרויקט.
8:50
משהו אני לא יודעת אם נתקעת בזה את צריכה את זה ביומיום, בעבודה שלך.
אני ביומיום שלי.
אז זה יגיע.
זה יגיע גם ברגולציה זה.
שרטוטים, כאילו, לא יודעת אם בחברה הנוכחית אז או בחברה הבאה בסוף כן, כן, זה הולך איתך בסוף את מסתכלת על שרטוטים ואת אומרת אני אני מכירה, אני יודעת.
9:17
חייב לדעת.
החברה שבה נמצאת יותר סוף-טווריר זה.
פחות ואתם עושים.
צרה פיזית מאבחנים סרטן.
שעד פוסטייט גסטריק.
ומלפי תמונה.
9:33
באמצעות האלגוריתם שבינה מלכותית.
אני בגלל שאני עובדת בחברה של שתלים, אז אנחנו חיים על שרטוטים.
איך הטראטס פנויים, איך הסליל בנוי, איך הבורג בנוי הכול.
כן, זה חלק מהעניין, כן.
9:50
ואיך עברת מהלימודים לתעשייה?
מצאתי עבודה במהלך התואר בשנה האחרונה וזה סמסטר בית של שנה רביעית.
וזה סטארט-אפ.
זה חברת סטארט-אפ גדולה יחסית.
כמה נשים אתם?
10:06
100 פלוס.
חברה ממש.
קטנה, אבל הזכרת.
אבל שמעתי גם על בוגרים שמשתלבים.
בבתי חולים.
יש הרבה בוגרים במשרד הבריאות, אני יודעת.
בזמני עבדו שם.
10:22
אני חושבת שעדיין עובדים שם.
ובמחלקות שם הנדסה רפואית בבתי חולים.
ויש גם בתעשיה צבאית גם יש.
זה מאוד.
רחב יש.
גם בתעשייה צבאית.
יכול להשתלב בכל כך הרבה נקודות שזה וגם יש הרבה תפקידים, כמו שאנחנו מדברות על רגולציה, יש אנשים מפתחים, יש אנשים שהם חלק.
10:49
לא יודעת וי אן וי ועל ידי של.
קרפיקיישן.
איך בחרת תחום התמחות?
איך ידעת שאת רוצה את המכניקה הפיזיולוגית?
כן, המערכות סיזולוגיות.
אז זה באמת התחלק לדעתי למי שיותר מתחבר לתכנות ומי שפחות מתחבר לתכנות.
11:10
בגדול מאוד כי לומדים בתחום הזה של המכניקה של מערכות פיזיולוגיות הרבה יותר פתולוגיה, ביולוגיה חומרים.
יש מעבדה שממש מדמה כל מיני מכשורים רפואיים בשנה רביעית מעבדה ממש מעניינת.
11:28
ואם אתה באת עם הלב שלך לפן הביולוגי, אז המקום שלך יותר.
במעבדה יש הרבה ניסויים נכון?
אני זוכרת שממש גם חלק מהפריטי גמר היו לבנות מכונות למעבדה האלה.
11:44
של הכף רגל.
והיה את המערכת שבדמה את הזרימת דם, נכון?
מעמד על אולטרסאונד מעבדה שמדמה בעצם משאבה, שזה כמו איך שפועלת קשה ללב.
12:02
מאוד מעניין זה מעבדה.
ממש קורסים שהם בשטח.
יש קורס שהוא ביקור.
בתעשייה נכון, יש קורס שאני לא הייתי בו, אבל חברות שלי שהיו מבקרים בעצם כל שבוע.
באיזשהו מקום בתעשייה, חברה נחשבת בתעשיה ורואים איך התעשייה ממש עובדת.
12:24
ולומדים על טכנולוגיות חדשות שלא ראית אותם בחיים, שזה דברים סופר חדשניים.
אני עשיתי את הקורס הזה ממש אהבתי אתה יוצא לשטח?
אתה רואה איך נראית חברה?
איך נראית סטארט-אפ, מה הם עושים, את הפתרונות שהם עושים.
זה גם הבוגרים של המכללה.
12:42
שמשתלבים בחברות האלה.
מזמינים.
בדיוק שמלווים את הסיור וזה קורס שמאוד מפיל לך את האסימון בסוף של אתה רואה את החברות, אתה רואה את הטכנולוגיה זה גם תמיד לרוב זה סטארטאפים וזה דברים סופר מעניינים.
13:06
וחדשניים באמת.
איך עברה לך השנה הראשונה?
זה לא היה כזה מזמן זה היה לפני 3 שנים.
כן אבל זה שוק.
בהתחלה כולם נכנסים לאותו תהליך של מלא מתמטיקות פיזיקות תכנות וכולם יודעים בעצם את הבסיס.
13:28
אותו דבר כל ההנדסות.
עד.
כולל זה פחות או יותר אותו דבר זה די דומה.
וצריכים בעצם לבדוק בסיס מספיק חזק בשביל שאחר כך אתה תוכל להבין את היסודות שלהם מבוססים הקרינה שזה קורסים יותר מתקדמים בהנדסה רפואית.
13:46
קרינה עיבוד תמונה, עיבוד אותות.
המכניקה של השלד והשריר.
הקורסים של ההתמחויות.
צריך באמת לבוא עם ידע בסיסי מאוד, רחב וחזק בשביל לצלוח את ההמשך.
14:03
אבל הקורסים המעניינים יותר מגיעים בשנה שלישית ורביעית, שאז אתה נכנס לעומק של הנדסה רפואית.
אני זוכרת שהשנה הראשונה שלי היא הייתה ממש שוק עבורי.
ואני הייתי כל שבוע אצל ענת רטנובסקי בחדר.
14:28
וסתם בשביל לדבר כי הייתי צריכה רגע לעכל את זה שאני סטודנטית עכשיו.
הייתה באמת מקבלת אותי תמיד לפני לימודים, אחרי לימודים בין הקורסים, הדלת תמיד הייתה פתוחה ובכללי זה משהו של הנדסה רפואית.
14:47
אני לא יודעת אם הרגשת את זה, אבל אנחנו בהחלט במחזור שלי.
הרגשנו זה.
זה קירבה למרצים.
היחס עם המרצים הוא אחר.
היינו נכנסים לזה, אבל ולשרה והיינו מדברים איתם גם ברמה האישית, אם היה צריך קשיים אישיים שאני אישית חוויתי ובאמת היה לי את האופציה ללכת לענת ואני לא יודעת אם בכל מקום יש דבר כזה, אני.
15:16
חושבת שאתה נמצא בכיתה של 100 סטודנטים, אתה לא יכול לדבר עם המרצה והמרצה?
גם לא זוכר את השם שלך.
באופן אישי.
אתה פשוט, כאילו, איפשהו.
מתחת לרדאר ואני ממש זוכרת שבשנה הראשונה חוויתי משברים גם בלימודים, גם משברים אישיים.
15:37
ואני חושבת שאם לא היה פה את המעטפת הזאת, את האופציה הזאת אפילו לבוא ולדבר כנראה לא הייתי פה, כי גם שקלתי על לפרוש.
כן, היה לי את המחשבה כבר, גם את הרצון לפרוש.
15:55
ובאמת אחרי שיחה עם ענת שהיא הקשיבה לי הכילה אותי והסתכלנו על נקי, על הסיטואציה רגע לשים את כל סערת רגשות בצד.
מה בסוף היא אמרה לך שגרם לך להישאר?
למה היא פשוט?
16:11
הציגה לי כמה העולם הזה רחב כי אני נורא נלחצתי מלעשות פיזיקה כל היום.
זה מה שהיה לי בראש, אני לא רוצה להתעסק בפיזיקה כל היום, זה מה שאני עושה בתואר אני לא רוצה ואז היא פשוט אמרה לי לא לא, לא, לא לא.
16:28
בואי רגע נעצור את לומדת כי כי כי את מהנדסת את צריכה ללמוד את הקורס הזה, אבל יש לך עולם רחב שאת יכולה להשתלב בו.
את יכולה להשתלב ברגולציה, את יכולה לעזור בנישואים קליניים, את יכולה להיות וינד וי ואת לא רוצה פיתוח, אין בעיה, אל תהיי פיתוח, תהיי משהו יותר.
16:49
יש בוגרים שהשתלבו בשביל.
או בין ניהול מוצר.
בפצר כן וכל כך הרבה עולמות.
המניפת עובדים של הבוגרים היא מאוד מאוד רחבה.
ובאמת אחר כך גם הייתי עוזרת מחקר שלה של ענת.
17:10
כן, כבר התחלתי בתור סטודנטית.
אפשר להגיד לזה כעבודת סטודנט.
להיות גם עוזרת מחקר שלה.
אז.
באמת כל המכלול הזה כל השיחה הזאתי איתה וכל הרגע רגע רגע רגע בואי נדבר זה לא רק הקורס הזה אולי.
17:26
משקף את התואר שלך.
בואי נדבר על לאן את הולכת מפה?
עם מה את יוצאת מפה?
עוד פעם הכניס אותי גם ללופ הזה שזה באמת מעניין אותך כי אמרתי לה זהו, אני אלך.
אני אעשה משהו.
מינהל עסקים כאילו אני לא רוצה יותר להתעסק בהנדסה.
17:43
והבנו שזה לא מעניין אותי, זה סתם הבריחה הקלה.
וכן ואחרי השיחה הייתה יצאתי.
לקחתי רגע, חשבתי על זה ואמרתי טוב, אני נשארת איפה שמעניין אז נעבור את הפיזיקה הזאת, נעבור את התכנות, נעבור את כל מה שקשה.
18:04
ונשאר עם מה שמעניין, והיום בדיעבד הייתה בחירת טוב הכי טובה.
אני מאוד אוהבת מה שאני עושה.
אני מאוד זה מאוד מעניין אותי.
אני אוהב את החברות שאני עבדתי בהם, כל אחת הייתה מעניינת בתחומה.
עבדתי גם בחברה גדולה שהיא כבר מייצרת, שהיא לא סטארט אפ עם מפעל עובד, עבדתי בחברת ייעוץ, עבדתי בסטארטאפ.
18:28
אז כן.
בעצם את כל ניסיתי.
כן, אז.
האמת הכי טוב.
כן.
חוץ מזה משרד ממשלתי נראה לי.
התנסיתי וראיתי כן, אז בדיעבד אני יכולה להגיד שהשיחה הזאת איתה.
כן, כן.
18:45
כן, לגמרי לגמרי.
כן, היחס האישי בסוף.
מורגש.
לגמרי.
זה היחס אישי בין הסטודנטים למרצים, בין הסטודנטים עצמם, עוברים פה את הקורסים, את הלימודים חווים איזה משהו ביחד, אז נוצרת איזה שהיא קרבה.
19:05
כמו חווית צבאית.
זה בדיוק.
כל מי שמשרת בסיס סגור אז גם פה זה סוג של בסיס סגור.
ואתה לומד להתרגל לסיטואציה.
נכון?
זה הופך להיות חיים שלך.
19:21
כן, בסוף.
אתה יוצא מהנדס.
לגמרי כן כן, אנחנו עדיין בקשר עדיין עם החברים מהתואר.
גם עוזרים אחד לשני, מעבירים את הקורות חיים, כל אחד למקום העבודה שלו מושכים אחד את השני.
19:40
את מרגישה שיש יחידת גאווה בחוץ?
זאת אומרת אפקה.
אנשים שלמדו באפקה הם רוצים להביא אנשים מאפקה.
כן.
כשאתה שומע אפקה אתה אומר זה זה משלנו, זה בסדר, אני רוצה, זה משלנו, זה נותן.
19:58
חושב על משרות להמשך, אז באמת אולי לא יודעת.
נגיד ללכת ללינקדאין, לחפש אנשים את הקורות חיים.
תמיד זה שמחים לעזור.
אני פניתי אליי פנו תמיד ניסיתי.
20:15
חלק זה לא תמיד מצליח לצערי, כי יש שרשרת בגיוס אבל.
עצם זה שיש קצת יותר עזרה.
כן באיזה?
שהיא הכוונה.
כן יש פה גם מרכז קריירה שבזמנו עזה.
הם כתיבת תקורות חיים.
20:31
ערן לפרסום משרות.
מפרסם משרות פחות להנדסה רפואית, אבל הם כן עוזרים בקורות חיים ועוזרים באמת להכין אותך לראיון עבודה שזה מה שקבל אותו בחינם פה זה.
לא, ממש לא זה.
חשוב זה ממש חשוב וזה גם עולה.
20:48
הרבה כסף בחוץ זה מיומנות, כן, אז זה שנותנים את זה פה זה.
לקחת בשתי ידיים ממש לגמרי.
מה את עושה בפרויקט גמר?
על מה?
מה את עובדת מה?
אז הפרויקטים מתחלקים לפרויקטים בעיקר יזמיים או מחקריים.
21:06
אז אני משתתפת בפרויקט מחקרי פרופסור זהבה לכמן פה במכללה ודוקטור מורן אביב.
ויש לי עוד מישהי ואנחנו עובדים בצוותים.
יש כמה צוותים שעובדים על אותו מחקר גדול, לכל אחד יש חלק אחר.
21:22
כמו באוניברסיטה, יש סטודנט לתואר שני שעושים משתתפים בזה סטודנטים לתואר ראשון, ואנחנו בעצם ביחד עושים פרויקט על פרויקט גדול.
שקיבלנו גם מימון לפרויקט הזה.
כן.
21:39
ובסופו של דבר בשאיפה גם יצא מאמר שאולי גם נופיע עליו.
שזה יהיה מאמר על שמך.
תשמעי, כחלק מקבוצת מחקר.
אבל.
אני מניחה שנצבע בסוף מזה מאמר, אז.
21:55
אני גם יופיע במאמר שזה באמת לא לא מובן מאליו לתואר ראשון.
זה הישג.
כן המון בהצלחה.
מקווה שנראה בקרוב את המחקר שלך.
בכתב.
כבד, כן, בטוח.
יהיה מחקר פצצה.
תודה ותודה לך.
22:12
תודה.
פודקאסט מדברים הנדסה- פרק 45
שתף לינק באמצעות:
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פודקאסט-מדברים-הנדסה-פרק-45/WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פודקאסט-מדברים-הנדסה-פרק-45/