המסע אל 2034

בחודש ספטמבר 2023 קיימה אפקה, זאת הפעם החמישית, סגל כנס אקדמי.
הכנס, אשר אורגן ע"י המרכז לקידום ההוראה לקראת פתיחת שנה"ל האקדמית תשפ"ד, היה תחת הנושא: "הוראה אקדמית, המסע אל 2034 Academic teaching journey into"

מכללת אפקה חרטה על דגלה להיות מוסד מוביל לחינוך מהנדסים- הן בידע המקצועי והן במיומנויות וככזאת, תוכניות הלימוד האקדמיות מותאמות אל העולם הטכנולוגי המתפתח ומתעדכנות באופן שוטף כך שניתן יהיה להבטיח כי הסטודנטים והסטודנטיות של אפקה מקבלים את הכלים הרלוונטיים ביותר לקראת יציאתם לשוק התעסוקה. המרכז לקידום הוראה מלווה את הסגל האקדמי וחושף אותו דרך סדנאות וליווי אישי לכלל הכלים והשיטות הפדגוגיות החדשניות המאפשרות את הנחלת המיומנויות הדרושות לבוגרי הנדסה ומדעים.  

הכנס לשנת תשפ"ד נפתח בסקירת הפעילות האקדמית הענפה של הסגל בשנת תשפ"ג ובהצצה אל עבר האתגרים הרבים הצפויים בשנים הבאות ע"י המשנה לנשיא אפקה לעניינים אקדמיים, פרופ' ענת רטנובסקי. ד"ר יובל דרור, סוציולוג של טכנולוגיה, איש תקשורת, פרשן מוביל בחקר ההשפעות העסקיות, החברתיות, המוסריות והתרבותיות של מהפכת הבינה המלאכותית נתן מיד לאחר הסקירה הרצאה מרתקת תחת השם "איך להיות אדם בעידן הבינה המלאכותית?"

הכנס המשיך בשלושה מושבים של הרצאות TED מרתקות ומעשירות שניתנו על ידי חברי הסגל אשר סיפרו על תהליכים ושינויים פדגוגיים שהובילו בקורסים שונים. ההרצאות נועדו כתמיד לקדם הפרייה הדדית ובניית קהילה לומדת.

מר דן הרמן הנחה את המושב הראשון בנושא "סיפורי קולות קוראים וחדשנות פדגוגית מזוויות שונות". דן שהינו ראש התמחות רכב באפקה (בית הספר להנדסה מכנית) אמר בפתיחת המושב: "רעיונות קטנים מתפתחים תוך כדי תנועה ומזמנים "משאילת רעיונות" מעמיתים - וזה המיוחד שבדבר. מה שאנו מנסים לעשות מידי שנה זה לזמן לכולנו את המקום להשמיע ולשמוע, לאמץ רעיונות ולהפוך אותם לרעיונות חדשים. חדשנות פדגוגית צומחת מזוויות שונות ומהזדמנויות, החל מקול קורא שמופץ כל שנה לסגל האקדמי וכלה בשיחות חולין שמתפתחות במסדרונות המכללה, במפגשים פורמליים/א-פורמליים, כנסים ועוד".

ד"ר בריגיטה שוורץ, ראש היחידה ללימודי אנגלית, פתחה את המושב בהרצאה קצרה בה סיפרה כיצד ניתן לשלב מציאות מדומה בקורסי אנגלית וכיצד היא מסייעת לסטודנטים באפקה בהיערכותם לראיונות עבודה. כמו כן, הציגה בריגיטה את ממצאי המחקר שערכה שהתמקד בעמדות הסטודנטים כלפי השימוש ב-VR בתהליך הלמידה.

ד"ר אפרת בנק, מהיחידה למתמטיקה הרצתה על הקורס "מתמטיקה בדידה" שהועבר השנה לראשונה באפקה בלמידה פעילה בגישת IBL. את המושב חתם המנחה, דן הרמן שדיבר על שינוי תוכנית הלימודים בהתמחות רכב והתאמתה לשוק הרכב העכשווי והעתידי על רקע עיצומה של מהפכה בעולם הרכב עם הופעתו של האחמ"ש: הרכב האוטונומי, חשמלי, מקושר, ושיתופי.

המושב השני התמקד בקורס "הנחלה והערכת מיומנויות" שניתן לקבוצה מגוונת של חברי סגל על מנת להעניק כלים להנחלה והערכת מיומנויות אישיות, לזקק מושגים, להבין את מהותם וליישמם בקורסים. המושב הועבר על ידי ארבעה נציגים של חברי סגל שהשתתפו בקורס. ד"ר יוסי לוזון מבית הספר להנדסת תעשייה וניהול הרצה על "ביקורתיות בכתיבה", ד"ר נדב שפר מבית הספר להנדסה רפואית דיבר על האתגרים העומדים בפני מרצה בקבוצות עתירות משתתפים, ד"ר אלונה מוחוב מהיחידה למתמטיקה דיברה על זימון מיומנויות תוך כדי למידת מתמטיקה. את המושב חתם ד"ר בני אברמוב מבית הספר להנדסת חשמל שאף הנחה את המושב. בני אברמוב תיאר כיצד הסב את הקורס "מעבדה מתקדמת בתכן חומרה" לקורס PBL.

ד"ר איילת שוולב מבית הספר להנדסה מכנית הנחתה את המושב השלישי, "תמונות קצרות על תהליכי ליווי פדגוגי". מושב זה עסק במתח הקיים לעיתים בין הרצון לפעול לבד, במטרה לקדם יעדים המבוססים על ערכים ואמונות אישיים, לבין המחויבות לפעול על-פי כללים וערכים חברתיים קהילתיים. המתח ניכר במיוחד בעבודת המרצה וכדי לפתור אותו, הוא נעזר בקהילה מקצועית לומדת של אנשי מקצוע שדנים במשותף בידע ובפרקטיקות במטרה להתפתח מבחינה מקצועית. המושב הציג תהליכי ליווי פדגוגי שעברו מרצים כחלק מקהילה מקצועית לומדת.
מר פבל שמטניק מבית הספר להנדסת תעשייה וניהול שיתף את הנוכחים בשאלה מה חשוב יותר? התוצר הסופי בקורס או תהליך הלמידה בו? וזאת תוך התייחסות לקורס בתואר שני אותו הוא מלמד.
גברת איריס נגר מהיחידה למתמטיקה שיתפה את הנוכחים בתהליך שהפך את ההוראה האינסטינקטיבית שלה למודעת ואת הסמוי לגלוי. גברת אירנה ליבסטר מבית הספר להנדסת חשמל הרצתה על הדרך שלה להפוך שיעור לאינטראקטיבי על ידי שאילת שאלות ככלי אינטראקציה וחיבור.
ד"ר איילת שוולב חתמה את המושב בהרצאה בה הסבירה על שני המרכיבים המרכזיים בכל קורס טוב: מרצה וסטודנטים וכיצד לשלב בין התוכן שחשוב למרצה להעביר לבין הכלים שהסטודנטים רוצים לרכוש.

בסיום האירוע פנה נשיא המכללה פרופ' עמי מויאל אל סגל המרצים והמרצות של אפקה ואמר שכמוסד אקדמי הגענו לאבן דרך חשובה - הנחלנו תרבות ארגונית של חשיבה ביקורתית, ומעתה חובתנו כמוסד לספק את הכלים שיאפשרו לכל אחד להעז ולהגשים את חלומותיו המקצועיים בכל תחומי הפעילות, כאשר ברור שאנחנו בתהליך של שינוי שלא יסתיים.

ד"ר אירמה ג'א

ן, ראש המרכז לקידום הוראה באפקה: "הכנס לקח את הסגל האקדמי של אפקה למסע אמיתי בהוראת העתיד. המרצים היו מובילי הכנס והם עשו זאת עם אמת וכנות, גם אל מול סוגיות לא פשוטות.
המשתתפים השונים והנושאים שנידונו לאורך היום פתחו צוהר לתהליכים ולחשיבה פדגוגית אחרת.
העובדה כי הכנס הציף יותר שאלות מתשובות זה הדבר המופלא וזאת האקדמיה במיטבה. אנו נרגשים לקראת העתיד הקרוב והרחוק ותפקידה של האקדמיה בו".



תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?