גם מהנדסים, גם מנהלים: התוכנית לתואר שני שמונעת את מגדל בבל הארגוני

מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

התוכנית הייחודית להנדסה וניהול באפקה מטפלת בעקב אכילס של התעשייה, כשהיא נותנת כלים שלובים לשני העולמות המרכיבים אותה – מתברר שזה לגמרי לא טריוויאלי, והביקוש למוסמכים בהתאם

המחסור במהנדסים מנוסים הוא אתגר קבוע במשק הישראלי. יש לכך מספר הסברים, כולל אחד מפתיע: העובדה שמהנדסים רבים "מתבזבזים". לאחר ארבע-חמש שנים במקצוע, דווקא כשהם צוברים ניסיון ויכולים לממש את הפוטנציאל באופן מיטבי, רבים ניגשים ללמוד מינהל עסקים, צוברים מיומנויות "רכות" וחוזרים לשוק התעסוקה בכובעים אחרים. בשלב הזה, השימוש שעושים אותם מהנדסים ביכולות ההנדסיות שצברו הוא מופחת, אם בכלל קיים. בינתיים, בצד השני של המשוואה, מי שמנהל את המהנדסים החדשים הוא לא פעם בוגר הכשרה ניהולית – ללא רקע הנדסי, ואפילו בלי לדבר את השפה.

את מגדל הבבל הזה מנסה לפתור התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול, כשהיא יוצרת אוכלוסייה ייחודית ומבוקשת מאוד בתעשייה – אוכלוסייה של גם-וגם. מהנדסים שהם מנהלים, ולהיפך.           

"הקצר הזה נשמע אולי קטן, אבל מתברר שזו ממש שוקת שבורה", אומר ד"ר עדי פוקס, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול באפקה – המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב. כמי שבא מהתעשייה, ממגוון תפקידים הנדסיים וניהוליים בכירים בכמה וכמה סקטורים, את תופעת ה"מהנדסים המתבזבזים" הוא מכיר היטב ומקרוב.

"התוכנית שלנו יושבת על הגשר", ממשיך ד"ר פוקס. "רגל אחת שלה בהנדסה, ורגל שנייה בניהול – ביכולת לקרוא ולבנות תוכניות עסקיות". הוא מדגיש את השוני לעומת התואר הראשון בהנדסת תעשייה וניהול: "כבוגר הנדסה, בעל תואר ראשון, אתה בהחלט יוצא עם כלים הנדסיים לניהול מערכות – אבל זה יותר ברמת הניהול הישיר. אתה גם אמור להיות מסוגל לפתור בעיות – אבל התוצרים נשארים בדרך כלל בגבולות הגזרה, בבעיות קיימות בתוך מערכים קיימים. מבעלי תואר מוסמך כבר מצפים לפרוץ את המסגרת, ואולי לברוא אותה מחדש. לכן, אנחנו מנחילים בתוכנית כלים מתקדמים הן במיומנויות הניהול והן בתחומי ההנדסה, כך שניתן יהיה לשלב בין העולמות ולספק פתרונות יצירתיים. כלים שלובים".   

לתוכנית של ד"ר פוקס באפקה, שנחשבת ייחודית בארץ, מגיעים בוגרים לאו דווקא מתחומי ההנדסה. גם בעולמות משיקים, מכלכלה וניהול ועד גיאוגרפיה, קיימים יסודות רלוונטיים שניתן להשלים בעזרת ידע הנדסי במהלך התואר השני. כך או כך, התוכנית נפתחת ביישור קו לכולם, לרבות במחשוב, בשפת מחשוב, בשימוש בכלים תכנותיים ובידע בסיסי וחיוני במתמטיקה, כמו גם בניהול. לאחר מכן מגיעה החלוקה להתמחויות, וכאלו יש שלוש:

מערכות עסקיות – בניית תוכניות, ניהול מוצר, שימוש מושכל בטכנולוגיות AI ולמידת מכונה, וגם קורס דירקטורים שבסופו ממתינה לסטודנטים תעודת דירקטור רשמית; מערכות נתונים וניהול ידע (עולמות ה-Services) – בניית מערכות היברידיות, דשבורדים, תחקור אנליטי, BI, ML ברמה עמוקה יותר וכלי ניהול ייחודיים; והתמחות ייחודית בניהול מערכות תשתית – תחבורה, סניטציה, ערים חכמות, סמינר בקבלת החלטות וניהול סיכונים בתוך המערכות ועוד. בהתמחויות מרצים, בין היתר, ד"ר עמיר גבעתי, מנהל השירות המטאורולוגי, בנושאי השפעות האקלים על תכנוני תשתית וסביבה; ורו"ח ליאור אגאי, לשעבר סגן החשב הכללי ויועץ כספי למפכ"ל.

משנים את התעשייה תוך כדי התואר

עוד לפני שדואגים למהנדסי-מנהלי העתיד, התוכנית חרתה על דגלה להשפיע כאן ועכשיו – בעיקר דרך עבודות הגמר. ד"ר פוקס שופע סיפורים על שינויים משמעותיים שחוללו העבודות בארגונים המעסיקים את משתתפי התוכנית. כך לדוגמה, מנכ"ל חברה בתחום התשתיות העיד באוזניו כי העבודה שכתב והמיומנויות שרכש בלימודים אפשרו לו לזכות במכרזים במאות מיליוני שקלים מול רשויות מקומיות גדולות. במקרה אחר, עבודת גמר של קצין בחיל האוויר, שעסקה במערכת לאחזקה חזויה (Predictive maintenance) בטכנולוגיות IoT וחישה, הובילה להשקעת עתק של החיל במערכת – השקעה שתוך זמן קצר החזירה את עצמה והרבה מעבר לכך. עבודת גמר נוספת, שיושמה כמעט מיד עם כתיבתה, נוגעת לבטיחות ולמערך הרמזורים באחת העיריות. עבודה אחרת, שד"ר פוקס גאה בה במיוחד, עסקה בפיתוח מערכות תומכות החלטה לזיהוי מוקדם וטיפול בנפגעות תקיפה מינית. זאת בשילוב מתקדם של מתודולוגיה וטכנולוגיה, בין היתר על בסיס יכולות NLP וניתוח מילות מפתח כנורות אזהרה.     

התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול באפקה נמשכת שנתיים (ארבעה סמסטרים) ונערכת במתכונת של לימודי ערב פעמיים בשבוע, בשילוב של לימודים פרונטליים ומקוונים. ד"ר פוקס מדגיש כי לאור השינויים התכופים בתעשיות, הסילבוס מתעדכן וחייב להתעדכן תדיר – עד כדי כתיבת קורסים שלמים מחדש ממש בסמוך לפתיחת שנת הלימודים. "השינויים הם דרמטיים, מנהל של היום ומנהל של לפני 15-10 שנים זה עולם אחר לגמרי. האתגרים כיום גדולים יותר, בין השאר, כי בעידן המודרני, הניהול שאנחנו מדברים עליו הוא מטריציוני וללא כפיפות ישירה. אז איך עושים את זה? איך מובילים אנשים, תהליכים, פרויקטים גדולים, עם כלים אחרים ומיומנויות חדשות?"

את השיחה עם ד"ר פוקס קיימנו בהפסקה קצרה משירות המילואים. הוא מעיד כי העקרונות שהוא מלמד באים היטב לידי ביטוי בצבא, ובפרט בתחום ניהול הסיכונים ובעולמות התפעול והלוגיסטיקה הקריטיים כל כך בשעת מלחמה. "היכולת 'לצאת מהקופסה' דווקא במערכת הצבאית ההיררכית היא משנה משחק, ואנחנו רואים את זה יום-יום במטה ובשטח. זה לא מקרה שקצינים בכירים בצבא ובמשטרה באים אלינו לתוכנית כדי לרכוש כלים ולהיות מנהלים טובים יותר. יכולות משולבות של הנדסה וניהול הן חיוניות כיום בתעשיות הביטחוניות, ולמעשה, בכל תחום, בכל ניהול פרויקט ופיתוח מוצר. עליהן הכול יכול לקום וליפול, ולכן, הביקוש למוסמכים שלנו נמצא בעלייה מתמדת". 

למידע נוסף על לימודי תואר שני בהנדסה וניהול 

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?