רכב חשמלי

תקציר המאמר

המחקר נעשה בשיתוף ד"ר איב מולנברוק מהאוניברסיטה החופשית של בריסל, ד"ר כריס ברייקרס מאוניברסיטת האסלט וד"ר מור כספי מאוניברסיטת תל-אביב

המחקר שפורסם במאמר התמקד בשירותי תחבורה ציבורית גמישה אשר מוצעים באמצעות צי של רכבים חשמליים, שהפופולריות שלהם הולכת וגדלה בשנים האחרונות. במערכות רבות, בשל מגבלות רגולטוריות שונות, שירותים אלו מבוססים כיום על נסיעה במסלולים מעגליים קבועים הפועלים בלוחות זמנים קשיחים, לעצירה בתחנות השונות. במסגרת המחקר נבחנה האפשרות לבנות לוח זמנים גמיש, הנותן מענה לצרכיהם הספציפיים של לקוחות המערכת, בשקלול מגבלת טעינת הסוללות של הרכבים, במטרה להקטין את מספר הסיבובים הכולל שמבצעים כל הרכבים (כמדד המבטא את העלות עבור מפעילי המערכת) ושל זמן הנסיעה הכולל של כל הלקוחות עד הגעה ליד (כמדד המבטא את איכות השירות ללקוחות). בעיית האופטימיזציה הזו מודלה באמצעות ניסוח מתמטי לא סטנדרטי והוכח שהיא קשה מבחינה חישובית (NP-Hard). עבור שני סוגים של תת-בעיות תזמון הוצגו אלגוריתמים אופטימליים בזמן פולינומיאלי. אלגוריתמים אלה נבחנו בהשוואה למספר כללי אצבע פשטניים במסגרת פרוצדורת פתרון מטה-היוריסטית עבור הבעיה הכוללת. ניסויים נומריים על בסיס קלט ממערכות קיימות הדגימו את האפשרות לשפר את איכות השירות ללקוחות בטווח של 32%-75%, תוך השקעת עלות תפעולית זהה ביחס ללוח הזמנים הקשיח.  

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן>>