הכשרת מהנדסים בעידן המודרני

תהליך הכשרת המהנדסים מתמקד כיום בהקניית ידע מדעי והנדסי עמוק. השינוי העיקרי הנדרש אינו בתחום התוכן, שימשיך להשתנות עם ההתקדמות הטכנולוגית, אלא בהקניית הכישורים הנדרשים ממהנדס בעידן המודרני. מאחר והידע זמין ומשתנה תדיר, הרי שמהנדס יידרש ליכולות כמו: לימוד עצמי, יכולת עבודה בצוות רב-תחומי, יכולת תקשורת אפקטיבית, חשיבה ביקורתית ויצירתית, תוך שליטה בשפה האנגלית. יכולות אלו נקראות לרוב "יכולות רכות", אולם הן הופכות להיות "יכולות חיוניות" למהנדס בעידן המודרני.


פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה 


תהליכי ההוראה והלמידה יהיו חייבים להשתנות. ההרצאה, המוכרת לרוב כמונולוג של מרצה עם לומדים פסיביים, תהפוך למסגרת למידה יישומית וחווייתית, שבה הסטודנטים יהיו אקטיביים בתהליך הלמידה. המרצה יפסיק להיות מקור הידע הבלעדי, ובמקום זאת יהפוך למנחה תהליכים ויסייע לסטודנטים בתהליכי רכישת הידע והכישורים.

שיטת הלימודים תתבסס על למידה מבוססת משימות וחקר בעיות (למידה מבוססת פרויקטים – PBL).הסטודנטים יגיעו למרחב הלמידה אחרי שכבר למדו באופן עצמאי את החומר התיאורטי בביתם, יקבלו סקירה בסיסית מהמנחה ומשימות לעבודה בקבוצות במרחב הלמידה, תוך ביצוע חקר ושימוש באמצעים טכנולוגיים, דיונים והצגת התוצאות בפני הכיתה, כל זאת בליווי המנחה. ניתן כבר היום לראות במקומות שונים יישומים של גישה פדגוגית זו. פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה, מציג תפישה כוללת לטיפול במחסור במהנדסים והשינויים הנדרשים בהכשרתם. לכתבה המלאה באתר הארץ>>