דבר הנשיא

דבר הנשיא

 פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב היא גם סיומה של השנה שבה ציינו 25 שנים להקמתה של מכללת אפקה. אומנם במונחים של מוסדות אקדמיים אפקה צעירה; אך בשנים הללו המכללה צמחה והפכה למוסד אקדמי עצמאי שלומדים בו יותר מ־3,300 סטודנטים, שפועל על פי גישה ייחודית לחינוך מהנדסים, משמיע קול ומבטא דעה ברורה ברמה הלאומית וזוכה להערכה בארץ ובעולם.

בעולם שבו ההתפתחות הטכנולוגית המואצת מובילה לשינויים עמוקים בכל תחומי החיים – המהנדס הישראלי הוא סוד כוחו האמיתי של שוק ההיי־טק הישראלי. כדי שמדינת ישראל תוכל לשמר את מעמדה הבין־לאומי בתחום, לפתח את הכלכלה ולהמשיך להגדיל את הייצוא היא זקוקה למהנדסים מצוינים שימשיכו לפתח מוצרים משני חיים ומצילי חיים. מהנדסים צעירים המשתלבים בשוק העבודה נדרשים להפגין היום, נוסף על ידע מקצועי רחב ומיומנויות הנדסיות, גם מיומנוית אישיות כגון עבודה בצוות רב־תחומי, יכולות תקשורת טובות, חשיבה ביקורתית ויצירתיות.

כמי שמחנכים את הדור הבא של המהנדסים, מוטלת על כתפינו אחריות הן להתפתחות האישית של כל אחד ואחת מהסטודנטים והסטודנטיות שלנו והן לתרומתם לתעשייה ולחברה. כדי לשמור על הרלוונטיות של החינוך שמקבלים הסטודנטים באפקה, מכללת אפקה נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי עמוק: בתוכניות הלימודים, בפדגוגיה בכיתות, בפעילות מחוץ לתוכנית הלימודים, במרחבים הפיזיים של הקמפוס, בקשר עם התעשייה שמעסיקה את הבוגרות והבוגרים שלנו ועם מערכת החינוך – שממנה הם מגיעים אלינו בתחילת דרכם האקדמית.

חברי הסגל של המכללה הופכים במו ידיהם את החזון הזה למציאות. קורסים רבים נלמדים באפקה בגישות פדגוגיות העושות שימוש באמצעים אחרים מהרצאה פרונטלית, מאפשרות התנסות מעשית ומעודדות אינטראקציה דינמית. כיום הקמפוס של אפקה שוקק פעילויות, ומתקיימים בו לימודים לא רק בתוך כיתות הלימוד אלא גם מחוץ להן – פעילויות רבות התורמות להתפתחות האישית והמקצועית של הסטודנטים, משמשות בסיס לאווירה הייחודית בקמפוס וממחישות שמצוינות נובעת מסקרנות ומהנאה.

בשנה וחצי האחרונות הייתה לכולנו הזדמנות לראות עד כמה אפקה היא מוסד מיוחד ביכולת שלו ליזום, לעמוד זקוף גם נוכח משברים, לשלב כוחות, להתמקד בעשייה ולגבש פתרונות לבעיות. בזכות כל אלה זכתה השנה אפקה לדירוג בין־לאומי גבוה כמוסד אקדמי חדשני, ולדירוג במקום התשיעי בקרב המוסדות האקדמיים בעולם בקטגוריית ההתמודדות עם משבר הקורונה. היערכות המכללה מבעוד מועד מאפשרת לנו לוודא שגם בשנת הלימודים תשפ"ב יימשכו הלימודים באפקה ברמה הולמת בכל מצב אפשרי.

משבר הקורונה האיץ תהליכים ואילץ אותנו לשנות את הנחות היסוד ואת דרכי הפעולה שלנו. לתפיסתי המשבר ״חלף״. לא משום שנגיף הקורונה נעלם מן העולם, אלא משום שלא מדובר במשבר זמני, אלא במציאות החיים החדשה. אי אפשר לחזור למה שהיה ערב המשבר. אנחנו באפקה נמצאים בעיצומו של תהליך למימוש תפיסת הקמפוס ההיברידי – לא באופן שיחליף את הקמפוס הפיזי, שיש לו תפקיד מכריע בתהליך הלימודי – אלא כדי לשלב בו כלים מקוונים שיעשירו את תהליך החינוך ואת החוויה האקדמית במכללה.

יצרנו כאן באפקה מוסד אקדמי מזן אחר, שלא רק מכשיר מהנדסים לתעשייה, אלא גם שואף להקנות להם את התשוקה לפתור בעיות ולפתח מוצרים שישנו את העולם; מוסד שחותר להמשיך להתפתח מתוך שאיפה לשיפור מתמיד, ומתמקד ביצירת חוויית לימודים ייחודית ובחינוך מהנדסים ומהנדסות מצוינים – בעלי ידע, מיומנויות חיוניות וערכים.

במהלך שנה"ל תשפ"ב נמשיך לעמול לשמר את ההווי הייחודי לאפקה ולייצר חיי קמפוס חדשים המותאמים לרוח התקופה; נמשיך למנף את השינוי שזימן לנו המשבר – לנצל את הניסיון שרכשנו בהוראה ולמידה מרחוק כדי לגבש שיטות פדגוגיות עדכניות המשלבות הוראה פרונטלית ומקוונת; ונמשיך לעצב הוראה מעוררת סקרנות ומקנה מוטיבציה להפוך למהנדסים ומהנדסות שמשנים עולם.

 אני מאחל לכולנו שנה אקדמית מצוינת,

פרופסור עמי מויאל,

נשיא מכללת אפקה