כשחושבים על לימודי פיזיקה, בטח לא מדמיינים כיתה משלוהבת שעסוקה בתחרות בריאה ובטח שלא צפייה בסרטוני אנימציה להמחשת עקרונות מחומר הלימוד.
אלא שבמכללת אפקה, ממש כך נראים שיעורי הפיזיקה.
ד"ר ולדיסלב רויטברג מהמחלקה לפיזיקה במכללת אפקה מאמין שפדגוגיה חדשנית היא מפתח ללמידה טובה יותר ולהפנמה עמוקה יותר של חומרי הלימוד. בין יתר עיסוקיו ד"ר רויטברג הוא גם אנימטור חובב ולכן לא פעם זוכים הסטודנטים לצאת מן התאוריה הדו-ממדית הנהוגה בשיעורי פיזיקה ולקבל הדגמות לעקרונות וחוקים פיזיקליים- באמצעות סרטונים מונפשים פרי יצירתו.
"מרצה יכול לצייר על הלוח דגם מסוים" הוא אומר, "זה יקח לו זמן רב ובסוף יכולת הדמיון של הסטודנט היא גם מרכיב חשוב בהצלחת ההסבר של המרצה". על מנת לייעל את ההסברים שלו, דואג ד"ר רויטברג להכין מבעוד מועד סרטונים קצרים בני 30 שניות המדגימים עקרונות פיזיקליים. למשל- גלגלת. "בפרק זמן קצר של שיעור המרצה צריך להחדיר לסטודנטים ידע, אבל ידע- תופס זיכרון. הסטודנט עסוק בלזכור ואין לו פנאי להבין ולהפנים. לכן, כשאני מראה לו סרטון ומסביר לו- זה מפנה לו זמן והתובנות מגיעות מהר יותר".
אך לא רק סרטוני אנימציה הם הדרך של ד"ר רויטברג להפוך את הוראת הפיזיקה לנגישה יותר וחדשנית. "אנחנו עובדים בכיתה במודל של תרגול מובנה הרצאה והמשמעות היא שלאורך השיעור אנו מקיימים בחנים מקוונים, ללא ציונים שמוקרנים על הלוח בהשתתפות הכיתה כולה" מסביר ד"ר רויטברג.
לדבריו, הסטודנטים מגלים עניין בדרך הלימוד המקורית ומבקשים להעשיר את השיעורים בעוד בחנים מקוונים. "בבוחן שכזה, תרגיל שמוקרן על הלוח משותף לכולכם במחשבים האישיים. הם יכולים לפתור משוואות, לערוך בדיקות, ולתרגל פיזיקה כשהתהליך הוא אישי וכיתתי בו בזמן. יש אווירה של תחרות לצד למידה והאנרגיה גבוהה מאוד. פתרון הבעיות הופך להיות אתגר חיובי עבורם ולא מטלה".
מכללת אפקה, כמוסד מוביל לחינוך מהנדסים, מאמינה ששיטות ההוראה חייבות להתעדכן כל הזמן ולייצר עניין לצד הקניית הידע לסטודנטים.
פדגוגיה חדשנית מעוררת אשר סקרנות טבעית היא המפתח להעשרת חווית הלמידה של הסטודנט.
פיזיקה- לא מה שהכרתם
שתף לינק באמצעות:
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פיזיקה-לא-מה-שהכרתם/WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פיזיקה-לא-מה-שהכרתם/