אני כ"מוצר" בשוק העבודה
בשוק העבודה של היום, כאשר מספר המועמדים עולה על מספר המשרות המוצעות, יש צורך לנהל אסטרטגיה ולאמץ חשיבה שיווקית יותר מתמיד. סטודנטים רבים מגיעים אל משרדי הייעוץ של ההכוון התעסוקתי במכללת אפקה במטרה להתחיל בתהליך חיפוש עבודה כדי לרכוש ניסיון ולמצוא עבודה בתחום הלימוד שלהם ללא הכנה בסיסית זו. דוגמה לדיאלוג המתקיים חדשות לבקרים:
"יועצת תעסוקה: שלום, איך אפשר לעזור לך? סטודנט: אני מחפש עבודה בתחום. יועצת תעסוקה: לְמה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר בתחום? סטודנט: בהנדסה, באלקטרוניקה, נו, את יודעת..."
אנחנו מאמינים שבעזרת הגדרת מטרה לבניית קריירה לטווח הקצר ולטווח הארוך, ולפי זה בניית אבני דרך ותוכנית פעולה, אנו מגדילים את השליטה בתהליך חיפוש עבודה, ועל כן הסיכוי להצליח עולה. מומלץ לראות בתהליך חיפוש עבודה תהליך ניהול מוצר.
- אני מוצר בשוק העבודה
- המעסיק הוא הלקוח
- מסמך קורות חיים הוא הפלייר השיווקי
- הבנת דרכים לחיפוש עבודה שווה לאיתור לקוחות פוטנציאליים
- ריאיון העבודה הוא פרזנטציית המכירה
התהליך הראשון באימוץ חשיבה שיווקית הוא הגדרת המטרות
מטרה לטווח הארוך – משרת החלום
מה אני רוצה להשיג בקריירה שלי בטווח הארוך? מה החלום שלי? למה החלטתי ללמוד הנדסה? מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול? רק כאשר אגדיר לעצמי בבירור את הכיוון הכללי שאליו אני שואף, אוכל לפרט את המטרות בדרך לשם ולבנות אסטרטגיה. דוגמאות למטרות בטווח הארוך: לפתוח משרד ייעוץ משלי, להיות מנהל פרויקטים, להיות מומחה בתחומי, להיות מנכ"ל, מנהל פיתוח, מנהל תפעול וכו'.
קידום ופיתוח קריירה:
באופן כללי אפשר להגדיר שלושה סוגים של התפתחות וקידום בקריירה:
- מסלול טכני/הנדסי הכולל הרחבת עולם הידע והפיכה למומחה בתחום מסוים
- קידום לניהול טכנולוגי, לראש צוות, למנהל מחלקה, למנהל תחום וכו'
- קידום רוחבי הכולל מעבר בין תפקידים שונים ממחלקות שונות
מטרה לטווח הקצר – הצעד הראשון לקראת הגשמת החלום
כדאי שכל אחד ישאל את עצמו: מה הצעד הראשון שאני צריך לעשות כדי להיכנס למסלול המתאים לי ושיגשים את המטרות שהצבתי לעצמי בטווח הארוך? צעד זה הוא המטרה בטווח המיידי, כלומר התפקיד שאליו אני מכוון היום בעודי סטודנט להנדסה. אשאל תמיד: כיצד התפקיד שאני ממלא היום מקדם אותי לקראת משרת החלום בטווח הארוך?
סוגי תפקידים קיימים
בשוק העבודה ישנם מגוון תפקידים שממלאים מהנדסים. הרבה סטודנטים מכירים את משרות הפיתוח והבדיקות, אבל חשוב להיחשף לאפשרויות נוספות כגון הנדסת ייצור, הנדסת אינטגרציה ומעבר מפיתוח לייצור, הנדסת שיטות, תמיכה הנדסית, שיווק והנדסת מכירות.
זיהוי קהל היעד והגדרת לקוחות פוטנציאליים
חשוב להבין את ההבדלים בין סוגי ארגונים שונים. האם לעבוד בחברת הייטק או בחברה בתחום התעשייה הביטחונית או בתעשייה המסורתית במפעלים הגדולים? האם לעבוד בחברת הייטק גדולה או בסטארט־אפ? האם במשרד ייעוץ הנדסי או בחברת מיקור חוץ ?(outsourcing) בבחירת סוג הארגון חשוב להבין שאין נכון או לא נכון, יש מאפיינים כלליים לכל סוג ארגון, וחשוב להבין אם המאפיינים הללו מתאימים לאישיות ולכישורים של כל אחד ואחת.
מה מתאים לי
לאחר שבחנו את סוגי הארגונים, את התפקידים ואת דרכי הקידום המקצועי, על כל אחד לשאול את עצמו מה מתאים לי? במה אני טוב? מה אני אוהב?
- למשרת פיתוח יתאים אדם בעל תפיסה אנליטית, יכולת עבודה יצירתית, יכולת ישיבה שעות ממושכות מול מחשב, יכולת ירידה לפרטים וחשיבה יסודית ומעמיקה.
- לבדיקות QA או לשיפור שיטות יתאים יותר אדם בעל אישיות דומה, אך שיטתי וביקורתי בחשיבה, בשילוב חשיבה מערכתית.
- לתפקידי מערכת, העברה מפיתוח לייצור ואינטגרציה יתאים מי שמחפש עבודה דינמית, חשיבה רוחבית ומערכתית עם ממשקים רבים מול הרבה משימות וגורמים.
- פרופיל דומה של אישיות בשילוב יכולות הדרכה ושירותיות יתאים יותר למשרות הדרכה, תמיכה, הטמעה והנדסת אפליקציה.
- לתפקידי שיווק וPre-Sale נדרשת תפיסה מכירתית, ייצוגיות, עבודת שטח דינמית, שילוב של יכולות הנדסיות גבוהות ויכולות בין־אישיות מפותחות.
כמובן שמדובר כאן במאפיינים כלליים מאוד ויש שוֹנוּת בדרישות המשרות והתפקידים בין חברות שונות. ניתוח זה יאיר את דרכנו במבוך התפקידים והחברות בשוק העבודה.
מרגע שהגדרנו מטרה לטווח הארוך ומטרה לטווח המיידי, זיהינו מי הם הלקוחות הפוטנציאליים (סוגי ארגונים), עלינו להבין את הממשקים המשותפים בין המטרות שלנו לצורכי הלקוח.
זיהוי צורכי הלקוח
כדי לזהות את צורכי הלקוח ולדעת מה המעסיק מחפש בשוק העבודה, מומלץ לעיין במשרות המתפרסמות ולנתח את דרישות השוק.
מהו השוק שבו אנו פועלים? אנו מזהים שלושה סוגי שווקים בתחום ההנדסה:
- שוק המשרות למהנדסים בעלי ניסיון
- שוק בוגרים טריים
- שוק משרות לסטודנטים
בשוק המשרות לסטודנטים ישנן דרישות כלליות של המעסיקים שאפשר להצביע עליהן:
- יתרת לימוד של שנתיים לפחות, וזאת משום שהמעסיק משקיע רבות בהכשרת העובד. נקודת הזמן של סיום התואר בדרך כלל מלמדת על סיום הסטטוס בחברה או בתפקיד, ולכן המעסיק ירצה להבטיח ככל האפשר את העסקת הסטודנט לתקופה שבה יניב תפוקה המצדיקה את ההשקעה בהכשרתו. על כן הזמן המומלץ להתחיל לחפש משרת סטודנט מקצועית הוא לקראת סוף שנה ב'.
- מוכנות לעבוד לפחות בשלוש משמרות, 20–25 שעות שבועיות.
- הצטיינות בלימודים או רקע צבאי רלוונטי הם יתרון ניכר.
התאמת המוצר לצורכי הלקוח
השלב הבא הוא ניסוח קורות החיים בהתאם למשרה. יש לזהות את הדרישות הספציפיות לתפקיד או לחברה ולהדגיש בקורות החיים את הכישורים ואת הידע הרלוונטיים, אם קיימים.
לאחר תהליך הניתוח המוצע, הדיאלוג שלנו עם סטודנטים נראה אחר לגמרי:
"יועצת תעסוקה: שלום, איך אפשר לעזור לך? סטודנט: אני מחפש עבודה בתור מהנדס אלקטרוניקה בתחום RF בחברות ביטחוניות במטרה להיות מנהל פיתוח בעתיד. יועצת תעסוקה: מצוין, יש כמה חברות בתחום ה RF שאנחנו עובדים איתן. נשמח להפנות את קורות החיים שלך אליהן".
משרות בתחום ההנדסה תוכלו למצוא במדור דרושים.
הנדסה והייטק: ניהול קריירה
שתף לינק באמצעות:
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/הנדסה-והייטק-ניהול-קריירה/WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/הנדסה-והייטק-ניהול-קריירה/