הממציאים שלנו

הממציאים שלנו
הבעיות שלך מניעות אותנו


כמו דלק למנוע, כך הבעיות שלך הן חומר הבעירה של אפקה יזמות. כולנו יודעים שיזמות טובה מתחיל בבעיה טובה. יש כאלה שיקראו לזה "צורך", וכאלה שיקראו לזה "כאב", אבל כולם מסכימים שזוהי נקודת ההתחלה הנכונה.

אפקה יזמות מעודדת ממציאים להעלות בפניה כמה שיותר בעיות, שעליהן יתבססו המיזמים העתידיים. הממציאים יכולים להיות יזמים מן החוץ, סטודנטים, אנשי סגל המכללה, ועוד. מהממציאים אנו מצפים לבא עם אש בעיניים ועם רצון אמיתי, לשפר את העולם על ידי יצירת פתרון טכנולוגי לבעיה אותה הציגו. הממציאים שלנו הם בעלי ידע ונסיון בתחום הבעיה, ויכולים לייעץ ולתרום לצוות המיזם לכל אורך הדרך. מאד רצוי שהממציא ישתלב בצוות כבעל תפקיד, בנוסף להיותו ממציא. הוא יכול להיות הסטודנט המבצע את הפרויקט, המנחה שלו או המוביל העסקי. כמובן, שבמקרה כזה, יתווספו לו הזכויות והחובות של התפקיד הנוסף אותו ימלא. המודל של אפקה יזמות, בו הממציא מביא את הבעיה, עליה מבססים מיזם עם שותפים נוספים, מתאים כמו כפפה ליד, לממציאים שיש להם רעיון טוב, אך אין להם את הרצון או היכולת להוציא אותו לפועל לבדם.

אז אמרנו שהכל מתחיל בבעיה טובה. זה כמובן מוביל אותנו לשאלה - מהי בעיה טובה? לכל גוף יזמות יש את ההגדרה שלו, וגם לנו.

אנו מחפשים שלושה מרכיבים בבעיה, כדי שתתאים לאפקה יזמות:

  • חדשנות – לעשות דברים חדשים זה כיף. זה גם מאפשר בעתיד, להגן על המוצר באמצעות פטנט. אנחנו מעדיפים הגדרת בעיה חדשה, על פני מציאת פתרון חדש לבעיה מוכרת.
  • שוק – אנו מחפשים מוצרים שהשוק שלהם מספיק גדול, כדי להצדיק את ההשקעה. יתרה מכך, מאפייני השוק צריכים להיות ברורים. למשל, אנו מצפים למצוא, תוך זמן סביר, תשובות לשאלות הבאות: מי הם לקוחות הקצה? מי הם הרוכשים של המוצר? מי הם המפיצים? מי הם הלקוחות הראשונים לאמץ את המוצר? איך מגיעים לכל פלח שוק כזה? מה גודל השוק הזמין?
  • טכנולוגיה – הטכנולוגיה שאנחנו מחפשים היא מאתגרת אך לא מאתגרת מדי. היא מאתגרת – כי אנחנו נהנים להתמודד עם בעיות לא טריוויאליות, זה גם יאפשר לנו לרשום פטנט בעתיד. מצד שני היא לא מאתגרת מדי מכיוון שהפיתוח הטכנולוגי תחום בלוח זמנים, ולכן לא נוכל לקחת פרויקטים שיצריכו הקף פיתוח גדול מדי. בהתאם להקף הבעיה נמקד את הפרויקט הטכנולוגי. אם הבעיה מורכבת, הצוות הטכנולוגי יתמקד בעיקר בחלק עם הסיכון הטכנולוגי הגדול ביותר או שנפצל אותה לשני פרויקטים. אם הבעיה פשוטה יותר, הצוות יוכל להגיע לרמה הקרובה לאב-טיפוס. כל בעיה שהפתרון נופל בתחום הנלמד במכללה יכולה להוות בסיס לפרויקט גמר.
הרבה פעמים קורה שהממציא בא עם הבעיה אך אין לו מושג איך לפתור אותה, ויתרה מכך, האם היא פתירה בכלל. גם זה בסדר. אפקה יזמות תפנה לקבוצת היועצים הטכנולוגיים שלה בשאלת פיזיביליות הפרויקט, ובבקשה להתווית ארכיטקטורת פתרון. הצוות הטכנולוגי יישם את הפתרון במהלך הפרויקט. גם אם הבעיה אינה מתאימה למודל של אפקה יזמות, תמיד תשמעו עצה טובה (על כוס קפה) מה לעשות עם הרעיון. כדי להסיר דאגה מלבכם, אפקה יזמות תחתום, במקרה הצורך, על הסכם לשמירת סודיות. היתרונות לממציאים הם ברורים:
  • הזדמנות להוציא לפועל רעיון אישי
  • זכויות במיזם תמורת בעיה בלבד
  • הזדמנות לטפל בבעיות ה"שוכבות במגירה"
  • בחינה של היתכנות טכנולוגית לבעיה

מסקנה:

אתם עשויים לשבת על אוצר גדול או יותר נכון, אוצר גדול עשוי לשבת על כתפיכם.
אם יש לכם רעיון טוב – בואו לדבר עליו>
לכרזת קול קורא לממציאים>