עתיד חברתי: כך מתכננים המהנדסים לשנות את העולם

הנדסת אנוש: הכירו את המהנדסים החברתיים

לא מסתפקים במדע: שיטה חדשה להכשרת מהנדסים משלבת מיומנויות חיוניות ודוגלת בחינוך למודעות חברתית. "הפיתוחים של המהנדסים משפיעים על חייהם של אנשים"

שבעה ילדים עם מוגבלות מוטוריות ברגליהם וחיוך על פניהם המתינו לאות הזינוק כשהם ישובים בתוך מכוניות חשמליות שהותאמו במיוחד לצורכיהם. לא מדובר במרוץ או תחרות אלא בתוצרי פרויקט יוצא דופן של סטודנטים מתכנית המצטיינים SmartUp של מכללת אפקה להנדסה, שבמשך כמה שעות עבדו בצוותים ומצאו פתרון הנדסי יצירתי להתאמת הרכבים הממונעים למגבלותיהם של הילדים כדי לאפשר להם לנוע ממקום למקום ביעילות ובזריזות.

לכאורה, מדובר בעוד אירוע של פילנתרופיה ורצון טוב. אלא שהפרויקט הזה האיר גם את הקשר ההולך ומתחזק בין מקצוע ההנדסה במאה ה-21 לבין תהליך ההתמקצעות של המהנדס לתעשייה. כן, מקצועות ההנדסה דרשו מאז ומתמיד ידע נרחב אבל תפישת התפקיד החדשה מחייבת גם אחריות, מיומנות ואתיקה, חשיבה ביקורתית ואפילו מעורבות חברתית.

בלימודים ניתן דגש על עבודת צוות ועל חקר ולימוד עצמי 

"אנחנו מאמינים שסטודנטים צריכים לרכוש מיומנויות חיוניות הכוללות עבודה בצוות, יכולת גבוהה באנגלית, יכולות תקשורתיות ואתיקה – אבל גם בכך שמהנדסים שמפתחים ויוצרים מכשירים שמשפיעים על חייהם של אנשים, חייבים להיות בעלי תודעה חברתית", אומר נשיא מכללת אפקה להנדסה פרופ' עמי מויאל. "לכן אנחנו לא רק מכשירים סטודנטים אלא מחנכים סטודנטים, ויש לכך השפעה על המסלול הפדגוגי שנוצר עבורם".

השינוי בתחום ההתמקצעות של המהנדס החדש וההשלכות על תפקידה של האקדמיה בהגדרת תפקידו, העסיק גם את משתתפי "כנס אפקה לפיתוח הון אנושי לאומי בהנדסה" המתקיים מדי שנה ביוזמת מכללת אפקה. בכנס האחרון הסביר פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה ומנהל מרכז המו''פ של גוגל בישראל, כי הדרישות המורכבות מהמהנדסים כבר באות לידי ביטוי בשטח. "כשאנחנו מגייסים היום מהנדסים, מלבד יכולת אנליטית והנדסית גבוהה, אנחנו מחפשים יכולת לעבוד בצוות, להציג נושאים, להקשיב ולהתאים את עצמם לקהילה. מדובר בנושאים בעלי חשיבות גבוהה".

המהנדס החדש מעורב חברתית בקהילה

פרויקט המכוניות החשמליות הוא אפוא דוגמה נהדרת לשינוי שחל במקצוע ההנדסה בשנים האחרונות, אותו מובילה מכללת אפקה להנדסה. תהליך הכשרת המהנדסים, מעבר להכשרה המקצועית הקלאסית, כולל גם שילוב מיומנויות חיוניות, מעורבות חברתית, וחיבור לחיי היומיום של הקהילה – כל אלו במטרה לצייד אותם במיומנויות המתאימות, ברגע שיסיימו את לימודיהם וייצאו לשוק התעסוקה. 

"חוויית למידה מרתקת"

מהסיבה הזאת, ניתן דגש על עבודת צוות ולימוד עצמי במהלך הלימודים לתואר. אחד המסלולים הפדגוגיים המוטמעים בתכנית הלימודים הוא פרויקט המשלב מעורבות חברתית וקהילתית. "הפרויקטים שלנו מאתגרים את התלמידים ובמהלכם הם לומדים להוביל ולעסוק במגוון תחומי הנדסה" מציינת ראש תכנית SmartUp - תכנית המצטיינים של המכללה, ד"ר שרון גת, "אפשר לראות מהנדסי חשמל שעושים עבודה שמותאמת יותר למהנדסי מכניקה ומהנדסי מכונות שעושים תכנון חשמלי או קידוד תוכנה. זה מעשיר אותם מאוד מבחינת ידע וניסיון".

"יש לנו חמש תכניות בלימודי התואר הראשון ותכנית המצטיינים משתלבת בכולן", ממשיכה ד"ר גת. "בשנה שבה הסטודנטים מתקבלים לתכנית הם נכנסים לשנת פרויקט. הם מחולקים לצוותים המובילים פרויקטים בתחומים חוצי דיסציפלינות מחקריות. התהליך מתחיל ברעיון ונגמר במוצר".

החיוך על הפנים של הילדים היה שווה הכל 

הפרויקטים של תכנית המצטיינים של המכללה נושאים לרוב אופי חברתי מובהק, אבל לא רק. פרויקט המכוניות, למשל, נולד מחיבור עם עמותת Go Baby Go שעוסקת בתחום. ד"ר גת, שחיפשה מיזם שאפשר יהיה לבצע אותו בפרק זמן קצר ויאפשר לסטודנטים להתנסות בעבודת צוות, מדגישה כי מדובר בפרויקט מאתגר במיוחד שהתבצע במגבלת זמן גדולה. "הילדים האלה הם ללא יכולת תנועה בגפיים התחתונות, כך שהסטודנטים צריכים להתאים את הרכב לשליטה בגפיים העליונות או לראש, תלוי בחומרת המוגבלות. צריך להתאים להם פתרונות, לדוגמה לחצן או מיקרו סוויץ' כמו באופנוע או להתקין ג'ויסטיק שאותו צריך לבנות מראש".

אם שואלים את הסטודנטים עצמם, לטיפוח ופיתוח המיומנויות והכישורים החיוניים באמצעות פרויקטים חברתיים יש ערך מוסף אדיר בחוויית הלימודים. "אנחנו רוכשים ניסיון רב במערכות שונות וגם נהנים מחוויית למידה מרתקת", מספר אלעד דוב, סטודנט שנה ד' במכללת אפקה "לומדים להיות חוקרים, סקרנים, יצירתיים, חדשנים, יזמים ומחוברים לתעשייה. בנוסף זה גם מאוד מהנה. כיף שכל השעות שהושקעו בבניית מכוניות הצעצוע למשל הלכו למטרה טובה. ברגע שראינו את החיוך על הפנים של הילדים זה היה שווה הכול".