איך להצליח בבחינות

התחלתם ללמוד, העומס גדול, הקצב לא יאומן, אתם מנסים להשתלט על כל התרגילים, להבין, ללמוד, להכיר גם את מוסדות המכללה ואיך להתנהל מולם. אחד הדברים החשובים בתואר הוא ללמוד איך ללמוד, למצוא את הדרך שלכם, המתאימה לכם ומביאה אתכם להצלחה. 

 מאת: קרן גולומבוביץ' – ראש המרכז למיומנויות למידה, דקאנט הסטודנטים

 

להתארגנות לקראת הבחינות

- מתי להתחיל להתארגן? מתחילים להתארגן לבחינות לפחות שבועיים-שלושה לפני תום הסמסטר.
- ארגון החומר - לקראת הבחינות מסדרים מראש את כל החומר, משלימים חסרים ומוודאים שכל החומר ישנו (סיכומי שיעור, מצגות, מבחנים לדוגמא וכו').
- הערכת מצב בכל קורס וקביעת סדרי עדיפויות ללמידה – דחיפות, רמת קושי, השלמת פערים.
- רשימת ביקורת למבחנים: מה החומר לבחינה כולל (מעבר על סיכומי שיעור, תרגילים, בחינות לדוגמא). רשימת ביקורת זו תאפשר לכם לחלק את הלימוד למבחן לחלקי לימוד מאורגנים ונגישים.
- השיעור האחרון לפני המבחן– לרוב תקבלו דגשים לקראת המבחן.

ניהול זמן יעיל

- יש לבנות לו"ז חודשי ובו תאריכי המבחנים (מאפשר לראות את התמונה המלאה וכמה ימים יש לקראת כל מבחן).
- אחרי ההסתכלות הכללית על לוח הבחינות, בונים לו"ז עבור כל בחינה: מה, מתי וכמה לומדים בכל יום. ככל שתתכננו באופן ספציפי יותר מה אתם רוצים להספיק ללמוד מידי יום – תצליחו יותר לעמוד ביעדים שהצבתם לעצמכם.
- גם במהלך הבחינות להשאיר זמן להפסקות, מנוחה וניקוי ראש.
- היעזרו ב"לו"ז הפוך" – תכנון לאחור מיום המבחן את זמן ההכנה הדרוש לקראתו. תוך התייחסות לכמות השיעורים, התכנים שצריך לעבור עליהם (שיעורים, תרגילים, מבחנים לדוגמא, ספרים).
- מועדי ב' – שימו לב כי אלו נערכים בתחילת הסמסטר הבא ועלולים לגרום לפער בקורסים החדשים.


למידה למבחן

- מעבר על סיכומי הרצאות ותרגולים, כולל פתרון תרגילים. הדבר תורם להבנה עמוקה יותר של החומר הלימודי.
- מבחנים לדוגמא - תנו דגש לפתרון כמות גדולה של מבחנים משנים קודמות. בדקו מול המרצה אלו מבחנים מייצגים את הרמה המתאימה למבחן. לרוב מדובר על השנה-שנתיים האחרונות.
- חשוב מאוד להכיר את החומר אתו אתם ניגשים לבחינה, מחברת/ דף נוסחאות, ולכן יש להשתמש בהם במהלך הלמידה. בדקו בסילבוס הקורס מהו החומר המותר בבחינה.
- מומלץ לבצע סימולציה מלאה למבחן, כלומר, לפתור מבחן מלא בתנאי הבחינה דומים ככל האפשר לבחינה עצמה (משך הזמן, ללא עזרים כגון חברים, מחשב וכו', התמודדות עם קשיים שעולים במהלך הפתרון, תכנון משך זמן מתאים לשאלה). סימולציה מסייעת להתכונן למשך הזמן הנתון לכם, מפחיתה חרדות, נותנת לכם אינדיקציה לשליטתכם בחומר. 
- בחינות עם חומר סגור/פתוח – במדעי היסוד המבחנים הינם עם חומר סגור. בהמשך בחינות רבות עם חומר פתוח. שימו לב כי גם בבחינות עם חומר פתוח השליטה בחומר צריכה להיות כאילו תיבחנו עם חומר סגור. 
- שימו לב לעבודה עצמאית, יסודית והקפידו על פתרון מלא, בדומה לנדרש במבחן, ללא קיצורי דרך.


מהלך המבחן

 עם קבלת טופס הבחינה:

- מומלץ לעבור על כל שאלות המבחן ולבצע הערכה של חלוקת זמן הבחינה לכל שאלה. שימו לב גם לחלוקת הניקוד.
- קראו כל שאלה היטב מספר פעמים. במידה ומשהו בשאלה אינו ברור – שאלו את המרצה בזמן המבחן.
- התחילו מהשאלה הקלה ביותר עבורכם. עוזר להשראת רוגע וביטחון ולצבירת ניקוד.
- התחילו את הפתרון מנוסחה/ביטוח בצורה כללית. הצבת מספרים בשלב האחרון.
- לא להתעכב על שאלה מסוימת. עדיף להספיק לענות על שאלות נוספות.
- במקרים רבים בשאלה יש מספר סעיפים, חלקם קלים יותר והאחרונים קשים יותר. כאשר יש בעיית זמן עדיף לענות על מספר רב של סעיפים קלים ולא    להשקיע זמן רב בסעיף קשה.
- היו מודעים לזמן העובר (שעון על השולחן) והעריכו תוך כדי מבחן סדרי עדיפויות מחדש.
- השתדלו לא להשאיר חלקי מבחן ללא תשובה. במידה ולא נותר לכם זמן, רשמו בקצרה (במילים) כיצד יש לגשת לשאלה. מה עקרונות הפתרון, מה מציבים  וכו'. הסבר מילולי קצר של דרך הפתרון יכול לסייע גם בהבנת השאלה וברישום הפתרון.
- ניתן להתחיל לרשום פתרון שאלה בעמוד הימני של המחברת וכך פתרון השאלה פרוש על פני שני עמודים צמודים, מסייע במניעת שגיאות העתקה.
- רשמו באופן מרווח. כך הכתוב ברור יותר ומאפשר לכם לתקן טעויות במהירות.
- בקרה – הקפידו על דיוק גבוה - וודאו העתקה מדויקת, היזהרו משגיאות רישום וחישוב. בדקו בסוף פתרון תרגיל האם התשובה שקיבלתם הגיונית.
- התמקדו בבחינה עצמה ולא במחשבות על הצלחה/כשלון וכן לא להשוות את קצב עבודתכם לאחרים סביבכם.

 

לאחר המבחן

חשוב מאוד לעבור על המבחן, לזהות היכן הצלחתם והיכן ירדו נקודות – לברר על מה, מה היו נקודות החולשה. להסתכל על המבחן כדרך ללמוד ולהשתפר לפעם הבאה.
- אם נכשלתם במבחן – חזרו על הקורס בהקדם האפשרי. המנעו מצבירת ציוני נכשל, 4 נכשלים = הרחקה!

בהצלחה!