פרק 31 - אישה ממוכנת

מתארחת- פרופ' ענת רטנובסקי

פרק 31- אישה ממוכנת

מתארחת: ענת רטנובסוקי

עולם המחקר האקדמי הוא מצד אחד מורכב ומחייב ומצד שני מספק ומרתק. פרופ' ענת רטנובסקי, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים באפקה, מספרת כיצד פועל עולם המחקר האקדמי וכיצד מחקר שביצעה על שרירי הנשימה הוביל אותה לשורת מחקרי המשך במגוון של תחומים.
/

דובר 1: ד"ר ענת רטנובסקי המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים באפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב לא תכננה בהכרח לעסוק במחקר בתחום ההנדסה הרפואית אבל המחקר ראשון שביצע שבו בחנה את הפעילות של שרירי הנשימה הוביל לסדרת מחקרים שהתפתחו והתרחבו לתחומים אחרים בפרק מיוחד זה היא תפתח לנו צוהר לעולם המחקר האקדמי ליתרונותיו וחסרונותיו ולאתגרים שעולים תוך כדי תנועה וכיצד מתמודדים איתם

דובר 2: אפקה טוק הפודקאסט של מכללת אפקה להנדסה בתל אביב מדברים הנדסה

דובר 1: שלום ענת

דובר 2: שלום

דובר 1: איך הגעת לתחום המחקר

דובר 2: האמת פחות זוהר ממה שזה נשמע אם לא הייתי מן הילדים שחולמים כבר בגיל קטן לפרק מול הקולות או לחקור הייתי תלמידה טובה אהבתי ללמוד אהבתי גם להתעסק עם דברים לפרק דברים ולהרכיב אותם ולכן בעצם התחלתי ללמוד הנדסה מכנית ומשם המשכתי להנדסה ביו-רפואית ושם בעצם התחיל כל המחקר שלי לקחת את הצעד המכני ולראות היישומים שלו הרפואיים

דובר 1:איפה למדת

דובר 2: אני למדתי בטכניון הנדסה מכנית בהנדסה ביו-רפואית תואר שני ושלישי באוניברסיטת תל אביב שבעצם לקחת את הידע המכני ולהעביר אותו לגוף האדם שהוא בעיניי המכונה אחת המכונות הטובות שיש שהומצאה לא יודעת

דובר 1: כן לא להיכנס לא להיכנס לוויכוח הזה

דובר 2: לא להיכנס לוויכוח הזה ובכלל צריך להבין שאתה בוחר משהו ללמוד כשאנחנו צעירים אז בני 20 פלוס אנחנו לא באמת בכך יודעים או שיש לך איזה חלום מאז שהיית ילד קטן או שאתה מקבל איזשהו הכוונה מהבית קצת כי אתה רואה מה ההורים עושים או שאתה פשוט עושה למינציה או לא

דובר 1: וזה עניין של  מזל זאת אומרת שאו ברכה

דובר 2: נכון נכון אתה גם יכול לעשות שינויים אני תמיד אומרת שאפשר לעשות שינוי אני הייתי יותר ריאלית אהבתי לפרק דברים הייתי מדריכת חי"ר בצבא אז אמרתי או-קיי נראה לי הנדסה בסדר ומכנית מן הסתם וזה פשוט זרם

דובר 1: אבל איך ממכונות הלכת לגוף האדם זאת אומרת מה השפיט הזה

דובר 2: זה פשוט היה נראה לי מרתק קודם כל לקחת יישומים מכניים ולהשתמש בהם בשביל בני-האדם של הרפואה

דובר 1: וזה סקרנות מדעית לגמרי ובעצם גיוון מאוד גדול בדברים שתתעסקי איתם

דובר 2: הסקרנות הייתה ההתחלה או יותר נכון הרצון לקחת הידע הזה ובעצם להסתכל עליו בתוך גוף האדם שהוא בסוף בסוף קצת יותר מעניין מלתכנן מכשיר מכני סתם כך לי לפחות אחר כך ההמשך היה באמת הסקרנות או לעשות כל פעם משהו שהוא אחר משהו שהוא שונה משהו חדש זה פחות או יותר אני מגדירה את זה לעצמי כשאני מדברת אני כל פעם עוברת עבודה בלי לעבור באמת עבודה כי אני עם אנשים שאני אוהבת אני נשארת אבל אני עוברת עבודה כי אני עושה משהו אחר וזה מה שהכי כיף

דובר 1: אז תספרי לי על התהליך שלאחר התפתחות שלך כחוקרת

דובר 2: אני התחלתי במקרה שלי במאסטר בכלל להסתכל על מערכת הנשימה ובתוך זה בגלל שאני מגיעה מהצד היותר מכני אז בואו נסתכל על מכניקה של מערכת הנשימה או מכניקה של שרירי הנשימה

דובר 1: שהם עובדים לבד הם לא הם עצמוניים הם לא אנחנו לא מפעילים אותם שוטף כמשהו ש

דובר 2: אנחנו מפעילים אותם כל הזמן בשוטף

דובר 1: אבל לא  אבל איך מפעילים

דובר 2: תאכלס אנחנו מפעילים אותם כל הזמן בשוטף אבל להבדיל משאר אחר שאתה עושה את התנועה הזו איל שרירי הנשימה עובדים כל הזמן המועט אנחנו כן רואים יש איזושהי התכווצות של השריר בשביל שזה יקרה הם בעצם משאבי הנשימה המשאבה של בית החזה אנחנו קוראים לזה בשביל להכניס ולהוציא אוויר יש מתוכם שרירים פעילים יותר שירים שפעילים פחות שפעילים בזמנים שונים במהלך חיי נשימה שונים אז בשלב הראשון התחלתי להסתכל על המערכת כגלובלית כל השרירים ביחד בוא נראה מה החוזק שלהם כמובן שאני באה מהנדסה מכנית אז זה תמיד איכשהו יוביל איזה חוזה כוח וכדומה אז קודם נראה את ההסתכלות הגלובלית על כולם ביחד ואחרי זה אמרנו טוב אולי עכשיו צריך להסתכל גם על כל אחד ספציפית מה הוא עושה אולי צריך לראות אם אני יכול לזהות התעייפות בזה אולי אני יכול לעזור לאמן כי ככה זה מתקדם

דובר 1: זאת אומרת התפיסה שלך היא תמיד להבין את המערכת ולנסות לשפר אותה לסייע לה לעשות לאופטימיזציה קודם

דובר 2: קודם כל זה להבין כי המחקר הראשון שאת עושה את זה בשביל להבין תופעה זו לא קודם לשפר אלא קודם כל אתה רוצה בכלל להבין את התופעה לדעת מה קורה מה מה פעיל EB פעיל מתי האם היא עושה עבודה איך זה מתחלק בין השרירים במקרה שלי אבל בכלל אחר כך אתה פשוט לוקח את הידע הזה ואז אתה יכול גם לשפר וגם להשתמש בזה לדברים אחרים אבל קודם כל המטרה של מחקר היא להבין תופעות

דובר 1: וכל פעם הולכת לרזולוציה יותר עמוקה את מסתכלת על המערכת הכוללת ואז צוללת פנימה

דובר 2: נכון קודם מתחילים באיזושהי בעיה כללית ולאט-לאט שאתה גם מכיר את זה לוקח זמן להכיר לי באופן אישי גם כי עברתי מהנדסה מכנית לביו-רפואה בתקופה שלי לא היה תואר ראשון בהנדסה רפואית אז לוקח זמן להכיר את המערכות לא שלמדתי ביולוגיה פיזיולוגית זה אתה לוקח לך זמן להכיר את המערכת ללמוד אותה ואחר כך אתה מתחיל ללמוד את הנושא הספציפי שלך ואת המחקר הספציפי שלך ואז אתה מתחיל להתקדם ואז אתה כל פעם רואה עוד משהו שאתה יכול לבדוק ולחקור

דובר 1: ואז אנחנו מגיעים לדוקטורט שלך מה עניין אותך שם

דובר 2: אם בעבודה הראשונה הסתכלתי על מערכת גלובלית על כל השירים ביחד אז כשאתה נכנס כבר לדוקטורט אמרתי או-קיי בוא נראה מה התרומה באמת של כל שריר מחבורת השרירים הזאת יש גם שרירי הנשימה שאיפה ישרי הנשיפה בוא נראה מה התרומה של כל אחד בשביל בכלל למדוד או לראות מתי הוא פעיל אתה צריך למדוד פעילות חשמלית של שריר שאתה יכול לעשות זאת בצורה חודרנית ולא חודרנית צורה לא חודרנית אתה יכול לבדוק רק מה שעל פני השטח אז בשלב הראשון אתה מודד את מה שעל פני השטח משתמש במודל ומה יכול להיחשב מזה כוחות אבל יש גם שירים פנימיים שאתה רוצה אז אמרנו או-קיי אז בוא נעשה איזשהו מודל שנותן מודל מכני של כל בית החזה גם עם שרירים פנימיים ונוכל לחשב את התרומה של כל אחד מהם ואז אתה קודם בודק את הכל אצל אנשים שהם אין להם שום מחלת ריאה או שום חולשת שרירים ובשלב הבא אתה כבר רוצה להיכנס ולראות אבל מה קורה אצל מישהו שיש לו איזשהי מחלת ריאה ואז אתה ממשיך לקחת אב

דובר 1: ובתוך כל זה השאיפה שלך היא בעצם למצוא בעיות ולמצוא להן תרופה או פתרון או שאת מגיעה מהתחום של לרפא בני אדם? כי את לא רופאה לא בחרת להיות רופאה

דובר 2: לא אני לא רופאה אבל כשאתה חוקר אתה קודם כל רוצה להבין בשביל לפני שאתה רץ למצוא תרופה

דובר 1: אני רץ לפרקטי כל הזמן ואת אומרת לי תתעניין, תסתקרן

דובר 2: נכון אתה צריך להבין קודם כל בכלל מה קורה אתה לא יכול לפתור בעיה לפני שאתה מבין מה הבעיה אז בשלב הראשון זה להבין את הבעיה הזו לאבחן אותה שלב הבא הזה אולי אפשר להשתמש בזה בשביל

דובר 1: ומה את רואה כשאת מתחילה באמת לבדוק חולים לעומת בריאים איפה הבעיות נמצאות בתפקוד של השריר בהוראות שהוא מקבל זה בשיתוף פעולה שלו עם שרירים אחרים

דובר 2: שוב אני יכולה להגיד על מה שאנחנו רואים אז אנחנו מדברים על מה שקורה בחלק ממחלות של תפקוד הריאות או חלק ממחלות ריאה זה יש מחלה נניח נורא נפוצה שזה לא נורא נפוצה וידועה שזה COPD שבה הריאות שלנו בעצם מנופחות אבל אחת הבעיות  בדברים האלה שיכול להיות שהשריר הוא עצמו בסדר במקרים מסוימים אבל ברגע שיש לך איזשהו התנפחות של הריאות אז השרירים שמחוברים הם לא במה שנקרא עורך אופטימלי להתכווצות ואז הם בעצם צריכים גם לעבוד יותר קשה בשביל להכניס יותר אוויר כי אין על ריאות לא אין להם הרבה תחלופה של אוויר וגם הם בעצמם לא במצב אופטימלי להתכווץ

דובר 1: וזה יוצר מעגל משהו

דובר 2: וזה גורם לאיזו להתעייף מאוד מהר ל

דובר 1: השרירים מתעייפים וגם הם לא מקבלים מספיק חמצן בגוף וזה הולך ומתדרדר

דובר 1: נכון

דובר 2 : לאן המשכת ממערכת הנשימה?

דובר 2: האמת שאני נשארתי עוד זמן במערכת הנשימה וגם כשנסעתי לפוסט-דוקטורט אז נכנסתי קצת ל לא הרבה אבל קצת לעולם של התאים וגם זה היה תאים במערכת הנשימה המכניקה של תאי שריר חלק במערכת הנשימה וכשחזרתי לאפקה אז כבר חזרתי לדבר על כל מה להסתכל על כל מערכת השלד והשרירים אז אם זה היה שרירי הנשימה אז שם להסתכל גם על שרירים אחרים שנמצאים בגפיים שרירים שרירי השלד אחרים

דובר 1: כשאת  נכנסת מגוף האדם למערכת הנשימה לשלד ולשרירים ולתוך התאים ואת רואה שכל אחד מהם הוא ערך בפני עצמו הזה מה שאת לומדת על התאים נותן לך הבנה אחרת של מה שאת ראית קודם

דובר 2: אני אחלק את קודם כל שהסתכלתי על התאים זה לא היה תאים של תאי שריר שלד אלא תאי שריר חלק בדרכי הנשימה ההסתכלות הייתה עדיין הסתכלות מן הצד המכני הינו נניח אם אני יתן ה' שיהיה תרופה לשחרור איך זה ישפיע מבחינת השחרור של השריר מבחינת הכוח שלו שהוא מפעיל עליי שהוא מצא יותר מההסתכלות מהצד הזה לא משויך דווקא ללשריר השלד

דובר 1: ואז את מגיעה לאפקה ואת חוזרת לשלד והשרירים אבל לא במערכת הנשימה

דובר 2: גם במערכת נשימה וגם במערכות אחרות

דובר 1: מה חקרת שם

דובר 2: באופן עקרוני אתה מסתכל לי שוב על הפעילות של השריר מה קורה בהתעייפות של שריר האם אני יכולה לזהות מראש התעייפויות של שרירים או אפילו בריצה מה מתעייף יותר מהר שריר נשימה שריר שלד כל שרירי הגפיים לתוך התחומים האלה

דובר 1: אז מהניסיון שלך כחוקרת אין איזשהו מסלול מובנה מתוכנן מראש אלא הסקרנות לוקחת אותך ואת רצה אחריה

דובר 2: יש איזשהו מסלול מסוים בתוך התחום שאתה מתחיל איתו כי התחלתי באמת במערכת הנשימה אז אני אעשה עוד מחקרים שמרחיבים את מערכת הנשימה במתקן הסתכלתי על שרירים אז אני עדיין מסתכלת על שרירים במערכות אחרות ומשם לאט-לאט זה מתפתח זה לא באמת מין מסלול שאני ידעתי כשהתחלתי מה אני אעשה היום אבל עדיין יש איזשהו משהו שהם שמוביל אותי

דובר 1: וחלק ממה שמעניין אותך זה ללכת למקומות שאנחנו לא יודעים מה קורה שם חדשים לגמרי או להיבנות על מחקר קיים לפלג צעד אחרי צעד ולהגדיל את התחום

דובר 2: אני יכולה להגיד ששני הדברים מעניינים אז קודם כל אתה כל הזמן רוצה להרחיב עוד קצת את ההבנה שלך ואת הידע ולראות מה עוד אתה יכול ללמוד ולעשות אה וגם לעשות משהו אולי לפעמים אחר ממה שעשית עד כה אז זה שניהם

דובר 1: הרבה פעמים שאני שומע החוקרים מדברים על הנושא שלהם מצד אחד יכול להיות נורא מרתק והם למדו ומכירים כל פרט במערכת הזאת ומצד שני הם על אותה מערכת המון המון זמן וזה ממש סיזיפי כי לפעמים חוקרים בכיוון אחד ולא הולך וחוקרים לכיוון אחר ולא מגיעים לשום דבר זה מעייף זה מתיש זה מייאש או שזה נותן מוטיבציה

דובר 2: אחד אני לא יודעת אם אני אגיד סיזיפי זה קשה  ותובעני מאוד כן לפעמים זה מאוד מעייף לפעמים נמאס לך ולפעמים אתה אומר די אבל מצד שני באמת צריך לאהוב פשוט לעשות את זה ומי שעושה את זה הוא באמת אוהב את זה כי אחרת אתה לא יכול להתמודד עם כל התהליך שבדרך וזה לא רק לעשות את המחקר הזה עוד דברים שצריך לעשות אחרי שסיימת כבר את המחקר וזה גם משהו שלא הולך אתה לא עוזב אותו זאת אומרת זה כאילו זה לא עבודה של מישהו אחר או של חברה ועשית את העבודה והלכת הביתה זה עבודה שלך אז אתה תמיד תרצה עוד לראות שזה מתקדם ותמיד תחשוב על זה גם בשעות שאתה בפנאי כי אולי יעלה לך איזשהו רעיון או תבין מה הטעות שנעשתה זה כל הזמן איתך

דובר 1: אז ההטעייה הזאת שאנחנו רואים כשאנחנו שומעים על מחקרים וחוקרים אנחנו בדרך כלל רואים הצלחות אנחנו רואים פריצת דרך אנחנו שומעים על התקדמויות ואת אומרת לסטודנטים שבאים ללמוד קחו בחשבון שחלק גדול מהעבודה הזאת זה לבוא כל יום ולדרוך באותם צעדים ולעשות לשחזר שוב ושוב עד ש עד שיש פיצוח עד שמגיעים למשהו אבל זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן ואל תצפו ללאקזיט המיידי

דובר 2: לא וגם יכול להיות שתעבדו המון זמן על משהו ספציפי ובסוף תגלו ש או שההיפותזה שלכם לא אתם לא יכולים להוכיח אותה היא לא נכונה או שהמערכת שבניתם היא לא מתאימה בשביל לעשות את מה שתכננתם וזה  יכול להיות הרבה זמן של עבודה שירד לטמיון וכן

דובר 1: אז את חוקרת את הנושא שלך ומן הסתם את מסתכלת על העמיתים שלך ועל עבודות קודמות שנעשו וקורה שאת אומרת חשבתי על משהו ומישהו כבר עשה את זה מישהו כבר טיפל בזה אן מישהו עשה את זה אבל זה טוב כי הוא לא עשה את זה כמו שצריך ולי יש הברקה רעיון אחר איך לעשות את זה כיוון אחר לקחת את זה

דובר 2: כן זה קורה הרבה פעמים שאני יכולה אפילו בזמן שאני כבר מסכמת איזשהו נושא של מחקר שעשיתי למאמר ואתה קורא הרבה עבודות שאחרים גם עשו בשביל להכניס את זה לתוך המאמר שלך ולהשוואה ואז אתה אומר רגע אתה פתאום מוצא איזה מאמר שנכתב שעשו משהו אחר אבל עם שיטות שדומות לך או בכלל השתמשו בשיטות שלך אבל בשביל לחקור משהו אחר ואתה כרגע אולי אני יכול גם לעשות את זה בדברים שלי כמו עכשיו שאנחנו עובדים על הצעת מחקר ובשביל זה אני קוראת הרבה חומר בשביל לראות מה עשו גם אחרים ותוך כדי הקריאה אני נתקלת בזה שהם משתמשים באותות כמו שלנו אבל מוציאים נתונים אחרים ומאבדים את זה ב או משתמשים באותות כמו שלנו אבל גברים מחלות אחרות פתולוגיות אחרות ואני רוצה להשתמש בנתונים האלה שלי בשיטות שלהם ואולי זה יוביל אותי להבנה הגדולה יותר

דובר 1: בהסתכלות שלך גם כחלק מהאישיות שלך כחוקרת הדבר הזה זה תחרות זה שיתוף פעולה או שזה מאמץ קולקטיבי שכולם חלק ממנו ומברגים קטנים בסופו של דבר במדע

דובר 2: אני יכולה להעיד על עצמי אני לא יכולה להעיד על אחרים אני מניחה שיש אנשים מאוד תחרותיים בתוך האקדמיה אני באופן אישי מאוד אוהבת לעבוד עם אנשים אני לא ואוהבת שיתופי פעולה כן אני בתחרות עם עצמי בשביל לנסות להתקדם יותר אבל התחרות אישית אני לא בהכרח

דובר 1: כן את מתחרה בעצמך ואת כל הזמן מייצרת לעצמך עוד עבודה כאילו זאת אומרת אני אני אני יכולה להגיע למשהו אבל לא אני אקרא עוד קצת ונגיד זה לא מושלם אני אני אשפר את זה עוד ואת בעצם מרחיקה את קו הסיום

דובר 2: אני לא שוב אני לא בהרכח מרחיקה את קו הסיום אני עושה עוד קו סיום של משהו חדש ואחר ואני כל הזמן מחפשת מה עוד אפשר לחקור אחת  הסיבות שאני פשוט אוהבת לעשות את זה זה חלק מההנאה שלי שלמרות שיש לי המון משימות אחרות אני גם מאוד אוהבת את זה אני כל הזמן אחפש עוד דבר לעשות אני חושבת שזה גם חשוב לכל מי שנמצא באקדמיה כל הזמן להתעדכן וללמוד ולחקור

דובר 1: ואין לך אף פעם תחושה שכאילו אוקיי מיצינו אנחנו יודעים כל מה שצריך לדעת או את רוב מה שצריך לדעת

דובר 2: אנחנו אף פעם לא נדע את כל מה שצריך לדעת אני חושבת שתמיד אפשר יהיה לחקור עוד אין דבר כזה אנחנו יודעים הכל

דובר 1: בעבודה שלך את משלבת גם כלים בתחום הבינה המלאכותית עד כמה זה משנה את המחקר ממחקר של למצוא נתונים למחקר של ללכת למאגרים גדולים של נתונים ולמצוא בהם סיפורים חדשים

דובר 2: קודם כל אני יכולה להגיד שבעצם מה שזה הכניס למחקר זה נתן קפיצה בכלל בכל התחומים הבינה המלאכותית היא נותנת כלים שמאפשרים לנו היום לזהות  תופעות בתוך באמת מאגרי נתונים מאוד מאוד גדולים אתה מכניס את זה קצת לאיזשהו קופסה שחורה את כל הנתונים האלה ובסוף אתה יכול לזהות איזשהו פתרנים עם איזשהו תופעות

דובר 1: אין חשש אבל מפישינג בדבר הזה של אני מוצאת איזו תבנית והיא נראית לי אבל זה פשוט אם אני אחפש במספיק מידע מספיק זמן נמצא תבניות ואולי אין לתבנית הזאת משמעות היא מקרית היא

דובר 2: אז קודם כל יכולים לזהות תופעות שזה גם חשוב לכשעצמו שזה המאגרי נתונים האלה כל הזמן המשתנים ומתעדכנים צריך להכיל גם לעדכן את האלגוריתמים שנכתבים שם אבל כן זה עוזר לנו לזהות תופעות שלא היינו יכולות אותם לגלות אותם ככה בהרבה מקרים זה גם יכול להציל חיים זה גם יכול לעזור לרופא לקבל החלטות וזה חשוב אחת הבעיות בעיניי זה שלא תמיד בגלל שאתה יודע מה יש בתוך הקופסה השחורה אתה לא תמיד יודע לזהות להבין את התופעה צריכים להבין את התופעה

דובר 1: זאת אומרת הכנסת שאלה קיבלת תשובה אבל את לא יודעת את הדרך

דובר 2: אני יודעת שיש בעיה אבל אני יודעת שצריך אבל מה גורם לפעמים לבעיה אתה לא צריך גם להבין את התופעה שקיימת בשביל להמשיך את זה צריך לשלב בין הדברים

דובר 1: מי ששוקלת לבחור במסלול של מחקר מה את יכולה להגיד לה על המסלול איזשהו מצד אחד נורא מרתק ומרגש וזה ומצד שני מאוד קשה ודורש  אינטנסיביות וההתמדה

דובר 2: אני בדרך כלל  אומרת קודם כל שאם אתה אוהב את זה אז תעשה את זה אם לא אוהבים את זה לא ללכת מאוד מאוד קשה ומאוד קשה להתקדם והדרך היא לא לכל אחד זה ממש לא לכל אחד אני גם אומרת הרבה פעמים לסטודנטים שמסיימים ורוצים להמשיך אני אומרת תמשיכו אבל אולי תבדקו גם מה קורה בתעשייה ותעבדו גם שם קצת כי באמת זה זה דרך ארוכה מחקר זה דרך ארוכה

דובר 1: אז את פשוט נהנית יותר ממחקר באופן אישי

דובר 2: אני באופן אישי נהנית יותר מהמחקר ושוב בגלל שזה כל פעם אתה עושה משהו חדש ולא בהכרח זה קיים בתעשייה לפעמים אתה יכול גם לעשות דברים דומים אבל זה אישי ובאמת צריך מאוד לאהוב את זה לא כל אחד יכול להיות בזה זה לא אין בזה רק את החלק הכיפי של העבודה כי יש חלק כיפי מאוד של לעשות עבודה אני אקים את המערכת ניסוי אעשה ניסויים או נבנה את המודל הנומרי שלי אבל לא תמיד זה קורה רק זה בסוף גם לקחת לסכם את העבודה הזאת וצריך לכתוב את המאמר כי אם לא תפרסם את מה שעשית זה כאילו לא עשית אז זה זה עבודה לא קלה

דובר 1: לא קל לעמוד בפני ביקורת

דובר 2: ולעמוד בפני הביקורת כל מאמר כזה נשלח לפירוויו של עמיתים שאתה לא יודע מי הם ואתה כל הזמן כאילו באיזשהו סוג של בחינה כאילו תמיד בוחנים אותך ואת העבודה שלך ומה שאתה חושב שיכול להיות מאוד טוב מישהו אחר יכול לחשוב שזה בעצם לא טוב

דובר 1: כי לפעמים הוא לא הבין? זה מעליב?

דובר 2 : לפעמים זה מעליב כן אתה עבדת שנתיים על משהו ואז אומרים לך שבעצם לא מתאים לנו לא מעניין לא מחדש או כל מיני כאלה הרבה פעמים אני אומרת לעצמי בואי תקראי טוב מה כתבו בוא נרגיע לא לכעוס ישר אבל לוקח לפעמים לקרוא 3 פעמים מה שהפריוויו כתבו

דובר 1: הא משנה את דעתך כי לפעמים היא אומרת אני טועה והם צודקים

דובר 2: אז קודם כל אני אומרת שאם הם שאלו שאלה ולא הבינו אז אולי לא כתבתי לא הסברתי את זה מספיק טוב אז אם מישהו לא הבין אז כנראה שאני צריכה לקרוא עוד הפעם ולחשוב איך להסביר את זה טוב יותר אז הרבה פעמים אני באמת מתקנת את המאמר הרבה פעמים אני אולי אוסיף עוד משהו כבר קרה לי שמאמר נדחה מעיתון מסוים וקראנו אותו שוב אני והשותפים שלי למאמר קראנו שוב פעם את הרוויו החלטנו לעשות קצת שיפט של כיוון ובסוף הוא התקבל ג'ורנל שהוא עיתון שהוא עוד יותר טוב מה למה ששלחנו

דובר 1: את בתור חוקר את עשית שנה בתעשיית ממליצה גם את המודל להפוך את מי שבתעשייה שמשקיע פרק זמן משמעותי במחקר כדי לראות איך זה מרגיש בצד הזה

דובר 2: לא חשבתי על זה האמת שוב אני אני לא חושבת שזה מתאים באמת לכל אחד אני חושבת שמומלץ אה קודם כל תואר ראשון נותן לך המון כלים וכלים גם איך ללמוד בתואר השני אני מתחיל קצת יותר ליישם אותם אתה מתחיל יותר אם אני מדברת על תואר שני שהוא מחקרי אז באמת אתה מתחיל יותר להבין מאז המחקר אז לפחות מי ששוקל לא מתלבט כן יכול להמשיך ולראות מה זה אומר פעם ראשונה לעשות עבודה דוקטורט כבר באמת אני חושבת שצריך אתה ממש נכנס לאיזה עבודה של כמה שנים באמת לראות שזה מה שאתה אוהב לעשות ולחשוב למה לעתיד לגבי בכלל להמשיך לתארים שניים אני חושבת שתמיד זה טוב ללמוד לכל אחד טוב ללמוד כאילו עוד דברים ועוד קורסים ועוד

דובר 1: ללמד את אוהבת?

דובר 2: אני חייבת גם לאהוב אני עושה את זה הרבה אבל כן אני אוהבת אני אתה מגיע לכיתה גם אם אתה לפעמים אומר ואין מה לעשות הוראה יש בה סוג של אלמנט שבאיזשהו שלב אתה קצת עם הזמן

דובר 1: שחיקה התעייפות

דובר 2: כן הייתה חסרה לי מילה, אתה קצת נשחק אבל עדיין ברגע שאני נכנסת לכיתה אתה רואה את כל האנרגיות יוצאות אני יודעת גם מכל הקולגות שלי שמלמדים שככה הם מרגישים כאילו ברגע שאתה בכיתה אתה כבר

דובר 1: ויש בך קנאה בכל זאת לאנשים בתעשייה כאשר היום תעשיית הביוטק  היא תעשייה מאוד מאוד גדולה ומאוד דינמית ופתאום מישהו יכול לחשוב על איזה רעיון קטן ולקבל המון המון כסף ולבנות את המעבדה המושלמת ולעשות את כל הניסויים שהוא רוצה ואת אומרת אני באקדמיה אין לנו את התקציבים האלה אין לנו את האמצעים האלה

דובר 2: כמו שאני חושבת שאתה צריך להיות עם אופי מיוחד בשביל להיות במחקר ולאהוב את זה אני מניחה שאתה צריך להיות עם אופי מיוחד בשביל להתמודד עם האתגרים של להגיע ולהקים חברה אבל לחפש משקיעים ושישקיעו בך וזה לא אף אחד לא בין רגע המציא משהו ופתח את החברה והיא טיק טק נהייתה הצלחה ואקזיט גם שמה יש תהליך מאוד ארוך אז כמו שאני חושבת את זה אז גם על הצד השני צריך להיות לדעת לאהוב את זה אני באופן אישי זה פחות מדבר אלי ולכן אני נמצאת באקדמיה ולא בתעשייה

דובר 1: מעבר לזה המסלול שלך אבל זה כמו שמתוך דברים שאת אומרת זה מסלול שרוב הסטודנטים לא יבחרו בו

דובר 2: נכון כיום מרבית הסטודנטים לא בהכרח יבחרו בו אני גם יכולה לראות את זה מזה שכשאנחנו אני והחברים שלי שלמדנו את התואר השני ואת התואר השלישי זה היה עבודה שלנו באנו למעבדה היינו יושבים שם מהבוקר עד הערב והולכים הביתה מקבלים מלגת קיום צנועה ונמצאים שם היום באמת בלפחות בתחום ההנדסה אני חושבת שהרוב יבחרו ללכת לתעשייה שהרבה יותר ומתגמלת אבל עדיין

דובר 1: זה מסוכן לעולם המחקר?

דובר 2: אני לא חושבת שאני לא רואה בזה סכנה אני חושבת שעדיין תמיד יהיו האנשים שהם יעשו את זה כי זה מה שהם אוהבים ואם זה מה שאתה אוהב אז אתה צריך לבחור במה שאתה אוהב ואם תהיה טוב בזה אז תצליח בכל דבר

דובר 1: עם המסר החיובי הזה אנחנו נסיים ד"ר ענת רטנובסקי המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים באפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב תודה רבה

דובר 2: תודה לך

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?