מכללת אפקה חוזה את העתיד: נפתח בית ספר חדש למדעי הנתונים ובינה מלאכותית

בימים בהם ה-AI נכנס לכל בית והופך לחלק מהותי בחיינו והחברות הגדולות ביותר מחזיקות צוותים ייעודיים לניתוח נתונים-  אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל באביב, פותחת בית ספר לתחומים המבוקשים ביותר בתעשייה: מדעי הנתונים ובינה מלאכותית.

בתקופה האחרונה נדמה כי אין נושא שיחה אחר מלבד בינה מלאכותית. כניסתם של טכנולוגיות פתוחות לחיינו, דוגמת ה- Chat GPT, העלו לסדר היום בדיוק עד כמה אנו מושפעים, גם בלי ידיעתנו, מאותם פיתוחים.

אולי יפתיע אתכם לקרוא, אבל בינה מלאכותית (AI) אינה המצאה של השנים האחרונות.
למעשה, זה למעלה מחמישים שנה שבני אדם עושים שימוש בטכנולוגיה כדי לדמות חשיבה אנושית ולרתום אותה לצרכיהם השונים. עם השנים הלכה והשתכללה הטכנולוגיה: האלגוריתמיקה הבסיסית השתדרגה, החומרה התכווצה והפכה מהירה וכמויות המידע שנאספו יצרו מאגרי ענק במגוון אדיר של תחומים.

"כל אחד מאיתנו מתפקד גם כספק מידע וגם כצרכן מידע" אומר ד"ר ליאור רוזנצוייג, ראש בית הספר למדעי הנתונים ובינה מלאכותית באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב.

"למשל, כשאנחנו שולחים דגימת DNA כדי להתחקות אחר השורשים המשפחתיים המורחבים שלנו, אנחנו "מנצלים" את המידע שאספה החברה המפעילה מאנשים אחרים ובאותה העת מספקים לה מידע גם על עצמנו ומסייעים לה בהגדלת מאגר הידע. כשאנחנו מכניסים כתובת לאפליקציית ניווט, אנחנו צורכים ממנה מידע על הנסיעה- על זמן ההגעה המשוער, על הפקקים הצפויים, על ניידות ומצלמות, ובאותה העת מספקים לה מידע בעצמנו. כל האלו- איסוף, ניתוח וההסקה מהנתונים- אלו טכנולוגיות שמשלבות מדע נתונים ו- AI" הוא מסביר. לדבריו, מדעי הנתונים ו- AI נמצאים כיום בלב כל ארגון, חברה וסטארט אפ, מה שהופך את המומחים בהם לנכס ארגוני ממעלה ראשונה.

"זה נכון שהיום ה-AI נגיש יותר מפעם ושבעזרתו אפשר לעשות לא מעט דברים גם בעולם ההנדסה והפיתוח" אומרת ד"ר שרון ילוב הנדזל, מרצה בכירה בתוכנית לתואר שני במערכות תבוניות במכללת אפקה. "כולנו שמענו שניתן לכתוב בקלות באמצעות כלי בינה מלאכותית קוד שמתפקד לא רע. אבל השוק מחפש אנשים שיבינו מה קורה מאחרי הקלעים ויצליחו לשפר את כלי הבינה המלאכותית ולהשתמש בהם להפקת הקוד הטוב ביותר ויכולות מיטביות".

לדבריה, כיום, לא מספיק לדעת להשתמש בכלים כמו Chat GPT - צריך הבנה עמוקה של התוצר, אופן פעולתו, מגבלותיו, האלגוריתמים המוטמעים בו וכיצד  לפתח אותם הלאה. "התחרות בתעשייה על מקומות עבודה תהיה בין מי שמשתמש ב-AI בצורה טובה יותר ומנצל את כל הכלים העומדים לרשותו באופן מיטבי. בשביל זה צריך הבנה עמוקה ויסודית של התחום ורקע מבוסס וזה מחייב הכשרה נאותה. צריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות, לנתח את התשובות ולשפר אותן- ואת זה, המחשב עדיין לא עושה באותה יעילות" היא מסבירה.

"אין ספק שעולם הבינה המלאכותית מתפתח בקצב מהיר. מיום ליום אנו עדים לשיפורים ושדרוגים של מערכות וטכנולוגיות ועם זאת אנחנו רק בהתחלה. ככל שמאגרי ה-DATA יגדלו, כך יגדל גם הביקוש לאנשי מקצוע איכותיים, יצירתיים ומוכשרים שיהיו בחזית ויובילו את העולם אל הפיתוחים הבאים".

"מכללת אפקה ערה למהירות בה העולם מתפתח" אומר ד"ר רוזנצוייג, "היא עושה מאמצים כדי להיות עדכנית ולהתפתח יחד איתו. זאת הסיבה שפתחנו תוכניות לימודים למדעי הנתונים (תואר ראשון) ומערכות תבוניות (תואר שני), ואיגדנו אותן יחד תחת בית הספר למדעי הנתונים ובינה מלאכותית (AI) אנחנו מכירים ועובדים עם הכלים הכי חדשניים שקיימים ומלמדים את הסטודנטים שלנו את היסודות הבסיסיים ביותר ומשם מתקדמים לעומקיה של הבינה המלאכותית והשימוש בה. אנו עושים זאת כדי לתת לסטודנטים את היתרון המשמעותי ביותר ביום שלאחר התואר, להכין אותם לתעשייה ולוודא שהם יבלטו בה מעל כל היתר".

ד"ר רוזנצוייג מסביר שבית הספר החדש באפקה עושה הרבה יותר מרק ללמד את הסטודנטים את מקצועות העתיד: "כמוסד מוביל לחינוך מהנדסים אנחנו ערים לכל הצרכים והדרישות של התעשייה ולכן מעבר לידע מדעי והנדסי אנו שמים דגש גם על הקניית כישורים חיוניים ומיומנויות שאנו יודעים שהתעשייה מחפשת בעובדים שלה- יכולת למידה עצמית, עבודה בצוות רב תחומי, חשיבה ביקורתית ועוד. כל אלה משולבים בתוכניות הלימוד שלנו והסטודנט משפר את עצמו בהם לאורך כל תקופת התואר".

עולם הנתונים והבינה המלאכותית מוגדר בפי לא מעטים כמהפכה הבאה של האנושות.

רוצים להיות חלק משמעותי מההיסטוריה >>

 

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?