מהנדסות שינוי: תוכנית המנטוריות שמותירה חותם אמיתי

מהנדסות שינוי: תוכנית המנטוריות שמותירה חותם אמיתי

WeWomenAfeka, תוכנית מנטורינג ייחודית של אפקה פועלת בשרשרת שבה כל משתתפת מלווה באופן אישי את נציגת דור הנשים שבא אחריה – החל מבכירות התעשייה ועד תלמידות תיכון. כך נוצר רצף השפעה אמיתי שבו כל צמד של מנטורית-חניכה בוחר את הנושאים בהם יעסוק, מייצר שיח אינטימי ומחולל שינוי עמוק ומשמעותי

נתונים עדכניים שפורסמו לאחרונה על ידי המל"ג מצביעים על כך שהנדסה היא המקצוע המבוקש ביותר בקרב מועמדים. נתון זה רחוק מלהפתיע לנוכח הביקוש ההולך וגובר למהנדסים בשוק התעסוקה, ובפרט בהייטק. אלא שיחד עם זאת, נתון אחר חושף תמונות מצב בעייתית במיוחד: רק כ-31% מבין לומדי ההנדסה באקדמיה הן סטודנטיות וגם במדעי המחשב מהוות הסטודנטיות כשליש בלבד. נתון זה מתייחס למקצועות ההנדסה בכללותם, ולא לתחומי הנדסה ספציפיים שבהם שיעור הנשים נמוך עוד יותר.

ייצוג החסר של הנשים אינו מתבטא רק בין כותלי האקדמיה. גם אם חל שיפור מסוים בשנים האחרונות, במגזר העסקי ובתעשיית ההייטק עדיין יש מיעוט של נשים, ובפרט בתפקידים בכירים. יתרה מכך, בחלק לא מבוטל מהמקרים, קיימים פערי שכר משמעותיים ביחס לגברים בתפקידים מקבילים.

מתוך ההבנה של מקומה כמי שמחנכת את מהנדסות ומהנדסי העתיד, גיבשה אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, תוכנית העצמה נשית רב דורית – WeWomenAfeka. במרכז התוכנית עומדת שרשרת חניכה, שבה כל חוליה מעניקה לחוליה הבאה ידע, כלים ומנטורינג אישי ובכך חונכת את דור ההמשך. שרשרת החניכה כוללת חיבורים בין אשת תעשייה בכירה ועתירת ניסיון שחונכת בוגרת בעלת ניסיון וותק בתעשייה. הבוגרת המנוסה חונכת בוגרת בתחילת דרכה, ואילו האחרונה חונכת סטודנטית שלומדת כיום באפקה. הסטודנטית חונכת תלמידת תיכון שלומדת במגמה מדעית-טכנולוגית בתיכונים בהם אפקה מעורבת חברתית. במסגרת התוכנית, כל חונכת ונחנכת נפגשות באופן אישי כשבמקביל מתקיימים מפגשים קבוצתיים. התוכנית מלווה על ידי עמותת ProWomen וכן על ידי ד"ר ענת טרייסטר גורן, מאמנת ומדריכת מנהלים וצוותים.

"מעבר לחשיבות שבהעצמת נשים, תוכנית WeWomenAfeka, פועלת לכל אורך שכבות הגיל הרלוונטיות – החל מגילאי התיכון בהם נשים עושות את צעדיהן הראשונים בתחומי המדע והטכנולוגיה, דרך השלב הסטודנטיאלי ותחילת הקריירה ועד הגעה לעמדות מפתח. החיבור בין הדורות מניח את התשתית לתהליך עמוק ומשמעותי ולשינוי יסודי", אומרת עו"ד קרן בן חיים, דקאנית הסטודנטים באפקה וראש התוכנית.


התאמה אישית לצרכים

התוכנית החדשה יצאה לדרך השנה, ומתוכננת להתקיים בפורמט דומה מדי שנה.
מי שאפשר את יישומה היא זיוה פתיר, חברה בחבר הנאמנים של אפקה שיחד עם בני משפחתה נותנת חסות לתוכנית לזכר בעלה של זיוה אל"מ (במיל') אבי פתיר. זיוה פתיר, לשעבר מנכ"לית מכון התקנים, לוקחת חלק פעיל בתוכנית כיושבת ראש ועדת ההיגוי, כמנטורית בראש שרשרת חניכה וכמי שגייסה את המנטוריות העומדות בראש השרשראות האחרות – ד"ר מלכה ניר (סמנכ"לית ייצור מתקדם ברשות החדשנות ולשעבר סמנכ"לית הנדסה באינטל), פרופ' מינה טייכר (סגנית הניצב בנציבות העולמית לחינוך מתמטי), ד"ר רוני רוס (חברה בוועד המנהל של אפקה, והאישה הישראלית הראשונה שבצעה אקזיט) והגברת דליה נרקיס (חברה בחבר הנאמנים של אפקה, לשעבר יו"ר מנפאואר ישראל וסגנית נשיא מנפאואר) יו"ר מנפאואר ישראל וסגנית נשיא מנפאואר

במסגרת התוכנית יסייעו המנטוריות לחניכות במגוון רחב של נושאים, כלים ופעילויות, כאשר כל צמד יתאים לעצמו את התכנים בהתאם למטרות האישיות שלו. "נשים כיום מתמודדות עם מגוון רחב של אתגרים, אך לכל אחת יש את הצרכים הייחודיים והספציפיים שלה ואת דרך ההתמודדות שהכי תתאים לה. לכן, נתנו לכל מנטורית וחניכה לבחור את הנושאים בהם יעסקו ולאפשר ליווי אישי, כשמעת לעת יהיו מפגשים קבוצתיים. שיטה זו תאפשר אווירה אינטימית פתוחה שמייצרת ערך ולא סיסמאות", מבהירה עו"ד בן חיים.

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?