אפקה פותחת דלתות לחברה

מידי יום נתקלת אסנת, המתניידת בכסא גלגלים, באתגר מתסכל- פתיחת דלתות. בזכות סטודנט מאפקה נמצא פתרון לאתגר וכעת יכולה אסנת לפתוח דלתות בקלות

בכיתה ריקה בבניין שוקק אנשים ועשייה במכללת אפקה, נפגשו לאחרונה, בפעם הראשונה שני אנשים: אסנת יחזקאל-להט (48), מורשית נגישת השירות ואקסטביסטית לקידום זכויות של אנשים עם מוגבלויות ואסף הברי (31), סטודנט להנדסה מכנית ומדריך שחייה.
אסנת, אשר מתניידת בכיסא גלגלים ומוגבלת תנועה בגפיה, ביקשה את עזרתו ההנדסית של אסף במציאת פתרון לאתגר המלווה אותה יום-יום.
פתיחת דלת.

אסנת, איך נוצר הקשר בינכם?
"נתקלתי במקרה במודעה של TOM (Tikkun olam makers), מיזם המחבר אנשי טכנולוגיה, עיצוב, הנדסה ותעשייה, עם פעילים חברתיים ואנשים עם מוגבלות כדי למצוא פתרונות חדשניים לצרכים חברתיים וקהילתיים. המודעה הזמינה אנשים עם מוגבלות להציף אתגרים להם ירצו לקבל פתרונות מעשיים מותאמים.
חשבתי על שני אתגרים שיכולים להתאים לפעילות: פיתוח שיעזור לי לצחצח שיניים או פיתוח שיעזור לי לפתוח דלת".

למה בחרת בסוף בדלת?
"זה מחסום הנגישות הראשון שיש לי כשאני יוצאת מהבניין- לפתוח את הדלת החוצה. וזה מלווה במרחב הציבורי.
מעבר לכך, אני חושבת שפיתוח כזה יכול לעזור לא רק לי אלא להרבה אנשים נוספים.
אנשים נוטים לחשוב על דברים דרמטיים כשמדובר על מציאת פתרונות לבעלי מוגבלות. אני מבינה שלפתוח דלת נשמע פשוט או אפור אבל עבורי, זה משנה חיים".

תוכלי לשתף אותנו בדוגמה מחיי היום יום בה המאריך של אסף יכול היה לסייע לך?
"לאחרונה הגעתי למוסד לימודי להעביר הרצאה", מספרת אסנת. "המלווה שלי לא הייתה איתי והגעתי ממש ברגע האחרון. מצאתי את הכיתה בלי שום בעיה אבל לרוע המזל- הדלת שלה הייתה סגורה. פשוט לא היה לי איך להיכנס פנימה. נותרתי שם עד שבמקרה מישהי יצאה מהכיתה כדי ללכת להתפנות".

אסף, איך אתה התחברת לנושא?
"כחלק מקורס הדפסת תלת ממד שאני עושה במסגרת התואר, נדרשנו למצוא פתרון לאתגר של אנשים עם מוגבלות. מרכז החדשנות והיזמות של אפקה יזם שיתוף פעולה עם TOM במסגרתו מידי חודש יציגו לנו סיפור של אדם בעל מוגבלות שמבקש עזרה במציאת פתרון הנדסי שיקל עליו. כך שמעתי לראשונה על אסנת וכמובן שהמשימה מהקורס עלתה לי לראש".

אסף, שבמקביל להיותו סטודנט הוא גם אב לשניים ומדריך שחייה, מספר כי מיד כששמע את האתגר חשב על פתרון אך הוא חשש שלא יהיה לו מספיק זמן להקדיש לפרויקט.
"בסוף, כמובן שהתחלתי לעבוד על פיתוח בשביל אסנת" הוא אומר.
"הרגשתי שלא באמת הייתה לי מספיק אינפורמציה בנוגע לצורך שלה ולכן קבענו גם פגישת זום ודיברנו ארוכות".
לאחר השיחה יצא אסף לתהליך של תכנון ופיתוח מאריך נשלף לפתיחת דלת.
"הדגם הראשון היה יחסית גדול וכבד. שיפרתי אותו בכך שהקטנתי אותו. גם את הדגם השני שיפרתי והקטנתי ועדיין לא הייתי בטוח שברגע האמת זה יענה על הצורך בצורה המיטבית לאסנת".

חששת מהמפגש בו היא תנסה לראשונה את הפיתוח?
"אפשר לומר שכן. ערב לפני שנפגשנו שוחחנו שוב והיא אמרה לי שלפעמים הדברים הפשוטים ביותר הם אלה שעובדים הכי טוב. זה גרם לי לחשוב ומיד החלתי לתכנן דגם רביעי, פשוט ואלגנטי, אותו הדפסתי כל הלילה כדי שיהיה מוכן בזמן ובאמת- זה הדגם שהתאים לה בצורה הטובה ביותר".


רגע מרגש במיוחד במפגש נרשם כשהצליחה אסנת לפתוח לראשונה דלת ומניסיון לניסיון הפכה הטכניקה לקלה יותר עבורה.
"זה כל כך פשוט" היא אמרה לאחר עוד ההצלחה, "אני רק צריכה להיות בזווית הנכונה".
השניים שוחחו על הפיתוח ועל דרכים לשפר ולייעל אותו אף יותר.
"היה לי כייף לראות אותה מחייכת" סיכם אסף, "אני שמח שאפקה מוציאה את ההנדסה מחוץ לתיאוריה ולכיתה ונותנת לנו הזדמנות ליישם ולהשפיע באותו זמן. זה מה שמשך אותי להנדסה מלכתחילה, הפתרונות הפשוטים שמשנים את העולם".
גם אסנת ביקשה להודות לאסף, לאפקה ול-TOM על הפיתוח ועל המחשבה על ציבור בעלי המוגבלויות.

יעל דנאי מנוחין מנהלת מרכז החדשנות והיזמות של אפקה: "כמוסד מוביל לחינוך מהנדסים, אפקה רואה ערך עליון ברתימת ההנדסה לשיפור האנושות. פיתוח המאריך הנשלף לפתיחת הדלת עבור אסנת היה הפרויקט הראשון מבין סדרת פרויקטים עתידיים בשיתוף TOM והסטודנטים של אפקה.
כל הכבוד לאסף הברי שמצא בין שלל עיסוקיו את הנכונות לאמץ אתגר של אדם אחר ולפעול בכדי לסייע לו. זוהי הרוח של מרכז החדשנות והיזמות ושל אפקה בכלל".

 

 

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?