האם כבישים מהירים חוסכים זמן?

חרף תשתיות התחבורה המפותחות בארץ, זמני ההגעה לעבודה נשארים זהים. ההסברים אינם נמצאים בכבישים המהירים ובכלי הרכב כי אם באורח החיים של האוכלוסיה.

נסיעה באוטו על פי רוב האנשים, נחשבת לבזבוז זמן שמטרתו הגעה ליעד. בכדי לצמצם את זמן ההגעה, משקיעות מדינות המערב, השקעות עצומות בתשתיות תחבורה. כאשר אנחנו מתכננים כבישים או קווי רכבות מהירות, המטרה הינה לחסוך זמן בדרכים לנוסעים.

אך מחקרים שנערכו בעשור האחרון העלו תופעה מעניינת מאוד. למרות השקעות העתק בתחבורה, למרות פיתוחם של אמצעי תחבורה מהירים, משך זמן הנסיעה הממוצע לעבודה נותר זהה. התשובה קשורה פחות לאמצעי התחבורה ולתשתיות עצמן, ויותר למדעי ההתנהגות. מסתבר שהזמן הממוצע שאנשים מוכנים להקדיש לנסיעה נותר זהה. פיתוח כבישים מהירים או רכבות אינו מביא לצמצום משך זמן הנסיעה, אלא לניצול שונה של הזמן. כך למשל, סלילתו של כביש מהיר יכולה לאפשר לאוכלוסיה לעבור לגור בפרבר מרוחק ושקט יותר, או לשקול מקום עבודה חדש שבעבר נחשב רחוק מדי.

לסיכום, ההשקעה בתשתיות התחבורה המהירות לא משנה את משך הזמן על הכביש, אלא את אורח החיים של האוכלוסיה. לכתבה המלאה שפורסמה באתר גלובס >>