תעשייה וניהול – מובילים עסקים קדימה

תעשייה וניהול – מובילים עסקים קדימה

22.12.2013

אנשים רבים אשר מתעניינים בלימודי הנדסת תעשייה וניהול שואלים מהו בסופו של דבר פרי עבודתו של מהנדס התעשייה וניהול? מדובר בתחום לימודים בעל אופי תיאורטי, בו מתנסה התלמיד לרוחב, כלומר לומד ממגוון רחב של תחומים – הנדסה, כלכלה, חוק ועוד. כיצד אפשר לרתום את כל הידע התיאורטי הזה לכלל מוצר מוחשי אחד?

מדהים לגלות כיצד נושא זה הופך להיות מושא הגאווה של בוגרי הנדסת תעשייה וניהול. כך למשל, רבים מבוגרי המסלול במכללת אפקה מצהירים שהודות למסלול הלימודים הייחודי של הנדסת תעשיה וניהול במכללה הם פיתחו ראייה עסקית והנדסית רחבה יותר משל כל בעל מקצוע אחר, ובעזרתה הם יכולים להוביל כל עסק או חברה עשרה צעדים קדימה.

 איך שהנדסת תעשייה וניהול הפכה את עולם העסקים והפנאי על פיו...

הדוגמא הידועה ביותר לאופן בו ניתן לרתום את הידע שמתקבל בלימודי הנדסת תעשייה וניהול היא פועלו של הנרי פורד, אשר הפך את עולם העסקים והתיעוש על פיו. אמנם הנדסת תעשיה וניהול עוד לא התקיימה בימיו של פורד באופן רשמי (ראשית המאה העשרים), אך אין ספק שהוא היה מומחה בתחום מלידה.

לאחר שצבר ניסיון בתחום יצור הרכבים, שהיה אז בחיתוליו, פתח פורד חברת רכב משל עצמו. אולם פורד הבין שעל מנת להפוך את העסק למצליח עליו לייעל אותו. לפיכך הוא שילב את הידע שלו בהנדסה יחד עם הידע שלו בכלכלה ומצא את הדרך המושלמת לייעל את העסק – פס ייצור הרכב הראשון בעולם. פס היצור של פורד הוכיח את עצמו כבר בימים הראשונים לפעולתו, כאשר צמצם את משך ייצור הרכב מ- 12 שעות לשעה וחצי, בהבדלים של שלוש דקות בין רכב אחד למשנהו. במהרה חברות נוספות העתיקו את פס היצור של פורד, אשר עד היום נמצא בשימוש, וכך מיזם הנדסת תעשייה וניהול הפך את עולם העסקים על פיו...

הנרי פורד הוכיח את חשיבותם של אנשים המוכשרים בתחום של הנדסת תעשייה וניהול, ומאז הדרישה למומחים שכאלו רק הולכת וגוברת. למעשה, כיום יותר מאי פעם מהנדסי תעשייה וניהול מסייעים לארגונים וחברות לחסוך מיליארדי דולרים בשנה ולהפוך את האינטראקציה בין החברה ללקוחותיה לנעימה ומהנה יותר. הדוגמה הטובה לכך בשנים האחרונות היא מיזם תעשיה וניהול שהתקיים בדיסני-וורלד שבאמריקה. בגן שעשועים ענק זה מבקרים רבים נאלצו להמתין בתורות למתקנים במשך דקות ארוכות, ואפילו שעות ארוכות. הנהלת גן השעשועים ביקשה לפתור מצב זה, וגם כאן טכניקות מעולם התעשיה וניהול הביאו לפתרון – בהתאם להצעה שהועלתה הנהלת האתר שכללה את מתקני הנפקת הכרטיסים שבכניסה לתורים, כך שעל גבי הכרטיסים תוטבע השעה בה על המבקר לחזור על מנת להשתתף ברכיבה על המתקן. פעולה פשוטה זו הביאה לכך שהמבקרים לא המתינו זמן רב בחוסר מעש, ובזמן ההמתנה יכלו ללכת למתקנים אחרים או לשבת בבתי קפה ומסעדות.