תואר בהנדסת תוכנה או מדעי המחשב - מה עדיף?

תואר בהנדסת תוכנה או מדעי המחשב - מה עדיף?

נפתח עם כמה עובדות על עולם התעסוקה הממתין לסטודנטים להנדסת תוכנה:

  • רוב המשרות הטכנולוגיות המתפרסמות בשנים -האחרונות במרכז הקריירה בהנדסה של מכללת אפקה הנן למהנדסי תוכנה.
  • לאור הביקוש הרב למהנדסי תוכנה בקרב מעסיקים, קיים מחסור הן בסטודנטים והן בבוגרים מתחום הנדסת תוכנה.
  • בוגרים וסטודנטים מהתכנית ללימודי הנדסת תוכנה באפקה השתלבו במשרות פיתוח, בדיקות, הדרכה והטמעת תוכנה והתקדמו למשרות של ניהול צוותי תוכנה, במגוון חברות מובילות במשק, ביניהן : אמדוקס, קומברס, רד-בינת, צ'קפוינט, SAP, NICE, מיקרוסופט, סטארט-אפ, תעשייה צבאית, תעשייה אווירית, צה"ל ועוד.
  • הביקוש מעלה את השכר ההתחלתי של הבוגרים בהנדסת תוכנה ל- 12,000-15,000 ₪ ברוטו.

    קצת על הנתונים:

  • נתונים אלו התקבלו לאחרונה מהמרכז לקריירה בהנדסה של מכללת אפקה להנדסה. אין ספק שהם משקפים את המציאות בענף התוכנה בתקופה הנוכחית המתאפיינת במגמת ההתעוררות, לאחר שפל זמני, שאפיין את הענף בשנים 2000-2004. קיים כיום מחסור של בוגרים בהנדסת תוכנה ביחס למספר המשרות המוצעות עבור אנשי המקצוע שהמשק צריך. הסיבה העיקרית למצב לא מאוזן זה נעוצה בכך שבשנות השפל בחרו מספר מועט יחסית של סטודנטים ללמוד הנדסת תוכנה ו/או מדעי המחשב. לפי כל התחזיות, הצורך לאנשי מקצוע בתחום התוכנה ילך ויגבר בשנים הבאות ולכן השיקול של מי שמתלבט בבחירת מקצוע הנדסי הוא אינו מה מצב המשק כיום (וכאמור כבר היום הביקוש לאנשי מקצוע בתחום התוכנה הוא רב מאוד), אלא מה יהיה עוד 3-5 שנים, ואז הצפי בתחום התוכנה הוא לביקוש הגדול אף מהביקוש כיום ובאופן משמעותי.

    מסלולים:

  • מועמדים ללימודים בתחום הנדסת תוכנה, יכולים כיום לבחור בין שני מסלולי לימודים לתואר .B.Sc, שיאפשרו להם לעסוק בתחום התוכנה. המסלולים הם הנדסת תוכנה ומדעי המחשב. רבים מבין המועמדים שהחליטו ללמוד לימודים אקדמאים בתחום התוכנה, מתלבטים בסוגיית ההבדל בין שני מסלולים אלה. שתי התוכניות הן תוכניות אקדמיות חדשות יחסית. אם נשווה לתוכניות כמו מתמטיקה, פיסיקה, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל, שחלקן קיימות מאות שנים, מדעי המחשב החלה לפעול כתוכנית אקדמית עצמאית מסוף שנות ה-60 של המאה ה-20 (פחות מ-50 שנה נחשב זמן מועט בתוכנית אקדמית), ותוכנית הנדסת תוכנה צעירה ממנה בהרבה. תוכניות הנדסת תוכנה 4 שנתיות פועלות כתוכניות אקדמיות עצמאיות, לא לפני שנות ה-90 של המאה ה-20.

    למה לבחור הנדסת תוכנה?
  • אמנם משך הלימודים במסלול מדעי המחשב הוא 3 שנים, לעומת 4 שנים בהנדסת תוכנה, אולם קיימים הבדלים מהותיים המקנים יתרון למסלול הנדסת תוכנה: כשם שבוגר בפיסיקה אינו מהנדס מכונות או מהנדס חשמל, למרות שלמד קורסים במכניקה, חשמל ואלקטרוניקה, ובאופן דומה בוגר בכימיה אינו מהנדס כימיה, כך גם בוגר מדעי המחשב אינו מהנדס תוכנה. הנדסה היא, בנוסף לתואר אקדמי, מקצוע בו המהנדס לומד ויודע לחדש, להמציא, ליצור, ליישם ולבקר.
    הנדסת תוכנה מכשירה מהנדס עם ידע וניסיון מקצועי, בעוד שתוכנית הלימודים של מדעי המחשב מכשירה בוגר בעיקר עם ידע אך פחות ניסיון מאשר מהנדס תוכנה. זו תוצאה ישירה של שנת הלימוד הנוספת בה מהנדס תוכנה מתמחה בטכנולוגיות פיתוח תוכנה רבות לעומת בוגר מדעי המחשב.
    כל תוכנית הלימודים של מדעי המחשב כלולה בתוכנית הלימודים של הנדסת תוכנה. מהנדס תוכנה, ככל מהנדס, לומד יותר מקצועות יסוד מדעיים (כמו מתמטיקה ופיסיקה) לעומת בוגר במדעי המחשב. מהנדס תוכנה מחויב לעבור קורסים, בהם הוא מקבל ידע ומיומנות בכל מה שקשור בפיתוח מערכות תוכנה, על כל מחזור החיים שלהם. לדוגמה: שיטות בהנדסת תוכנה, הנדסת דרישות, הבטחת איכות תוכנה. פרויקט הגמר. מדובר ביתרון המשמעותי ביותר. כמו התמחות לעורך-דין ורואה חשבון, בוגר הנדסת תוכנה, בניגוד לבוגר מדעי המחשב, מתנסה במהלך לימודיו בתכנון, ניתוח, עיצוב, פיתוח, הטמעה והפעלה של מערכת ממוחשבת בהיקף של מאות שעות עבודה, שמהווה בין השאר את כרטיס הביקור שלו לקבלה לעבודה בתעשייה.
    כל אלו יוצרים מהנדס תוכנה, שבנוסף להיותו בעל ידע במדעי המחשב, הוא בעל ניסיון מעשי מוכח ומעסיק פוטנציאלי יראה בכך יתרון.