מסייבר וביג דאטה ועד GenAI: מה לומדים במדעי המחשב

אבטחת מידע, ראייה ממוחשבת והאתגרים הייחודיים בפיתוח אפליקציות לסלולר – כל אלה ועוד מככבים באפקה, באחד התארים הנחשקים בתעשייה. והנה חידוש מרענן: הסקילבוס

מחשבים, תוכנות ושורות קוד הם המחוללים הגדולים של המהפכה התעשייתית הרביעית. בזכותם – או ליתר דיוק, בזכות המוחות האנושיים שמאחוריהם – החיים שלנו נוחים יותר, אפילו ארוכים יותר, והמחקר המדעי מתפתח בקצב חסר תקדים. אין זה פלא שהביקוש לבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב מרקיע שחקים, ותנאי ההעסקה בהתאם – גם לג'וניורים שזה עתה השלימו את הלימודים.

אז איך נראה המסלול הנחשק, ומה בעצם לומדים במהלכו?

חשוב תחילה להבין שהכותרת "מדעי המחשב" מכילה מגוון רחב של תתי דיסציפלינות והתמחויות. למשל: שפות תכנות, מבני נתונים, אלגוריתמים, בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML), מערכות מחשב, חקר החישוב וכמובן, היסודות התאורטיים של המחשוב. תואר במדעי המחשב באפקה – המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מקנה לדור הבא של המתכנתים בסיס ידע איתן שיידרש מהם בתעשייה. חשוב לא פחות, הוא מעניק להם מיומנויות שיאפשרו את המשך הלמידה גם אחרי התואר, בתחום שהחדשנות בו לא עוצרת לעולם. את החלק הזה מכנים באפקה "סקילבוס", על שם ה-Skills הנדרשים להשתלבות מהירה ואפקטיבית בתעשייה.      

תואר במדעי המחשב באפקה מעניק כלים לחשיבה אנליטית ומובנית, בסיס להבנת התיאוריה והזדמנויות קריירה מגוונות. בוגרות ובוגרי התואר משתתפים בפיתוח תוכנה בחברות הייטק ובארגונים הגדולים והמבוססים בתעשייה, אך גם בחברות שליבת עיסוקן איננה בתוכנה – ממגזר הבנקאות ועד לקמעונאות. ואחרי שאמרנו את זה, אפשר לצלול לסילבוס.

נמצא שם קורסי מבוא כלליים במתמטיקה לסוגיה, אלגוריתמיקה והבסיס הנדרש בשפות הקוד. לצידם, קורסים בנושאים מערכתיים, כמו ארכיטקטורה ומערכות הפעלה, וכן בנושאים פרקטיים, כגון ניתוח ויישום אלגוריתמים לפתרון בעיות מעשיות. החלק השני בתוכנית ללימודי מדעי המחשב באפקה כולל מגוון קורסי בחירה. נתייחס כאן לארבעה:   

  • אתגר ההתמודדות עם כמויות אסטרונומיות של דאטה הופך קריטי במגוון רחב של תעשיות, מהביטחון והחלל ועד עולם השיווק. בקורס למידת מכונה ובינה מלאכותית נוגעים הסטודנטים בליבת העשייה של חברות הטק הגדולות בעולם, עם עיסוק נרחב בניתוח נתוני עתק (Big Data), כריית נתונים, טכניקות לאחסון ועיבוד יעיל של מסות של נתונים, מערכות מבוזרות וחישוביות בענן וכן התחום הלוהט של LLM ו-NLP – הבנת השפה הטבעית, ההכרחית לעולמות הבינה המלאכותית הגנרטיבית (ChatGPT ודומיו).

  • על החשיבות של אבטחת מידע וסייבר נדמה שאין צורך להרחיב את הדיבור. הקורס הרלוונטי במדעי המחשב באפקה מעניק לסטודנטים הבנה מעמיקה של חולשות מובנות במערכות תוכנה ורשתות, בצד כלים לזיהוי הסיכונים הנגזרים מהן. משתתפי הקורס לומדים לזהות סוגי תקיפות על השלכותיהן האפשרויות, כמו גם אמצעי התגוננות בסייבר וארגז כלים ליישומם, כולל: גישות לפיתוח מערכות באופן מאובטח, יכולת אפיון והבנה של צורכי אבטחת מידע בארגונים, והיכרות עם טכנולוגיות מתקדמות.

  • קורס בחירה נוסף עוסק בראייה ממוחשבת – הטכנולוגיה המאפשרת עיבוד אוטומטי של תמונות וקבצי וידאו, או חילוץ של מידע חזותי מתוכם. פוגשים אותה, למשל, בחישוב תכונות תלת-ממד של העולם האמיתי מתוך מידע ויזואלי, וכן בייצוגים המאפשרים למכונות לזהות חפצים, דמויות ותרחישים. הקורס עוסק בייצור וייצוג תמונות, במאפיינים לזיהוי תמונה ובעיבוד תמונה במרחב ובתדר. הסטודנטים מתנסים מעשית בכלי התוכנה הרלוונטיים.

  • בקורס מרתק אחר, מבוא ליישומי סלולר, נחשפים הסטודנטים לאתגרים החדשים יחסית הניצבים בפני מפתחי התוכנה – מהפונקציונליות וגודל המסך, דרך חוויית המשתמש ועד חיי הסוללה המוגבלים. זה כולל היכרות עם שפות, ממשקים, סביבות עבודה וטכנולוגיות מחשוב חדשות. עם כל אלו ועוד מתמודדים הסטודנטים בבנייה והשקה של אפליקציות סלולריות.

 

גולת הכותרת בתואר במדעי המחשב, לצד קורסי הבחירה, היא פרויקט הגמר. כאן מקבלים הסטודנטים הזדמנות להתנסוּת של ממש ביישום אלגוריתמים תיאורטיים ובפתרון בעיות מעשיות. וכל העת, ודאי בליווי הפרויקט אך לאורך התואר כולו, מלווה אותם סגל מרצים מנוסה ומיומן, בעל ניסיון אקדמי עשיר לצד ניסיון מעשי וקשרים בתעשייה. הלימודים מתקיימים בכיתות קטנות, מה שמאפשר לכל משתתף לקבל יחס אישי וליווי צמוד של הסגל.

ולסיום, אחרי שהבנו מה לומדים במדעי המחשב, הנה מספר שאלות פרקטיות נפוצות על הקבלה והלימודים עצמם:

חייבים פסיכומטרי גבוה?

ממש לא. למען האמת, הפקטור המשמעותי ביותר בקבלה לתואר במדעי המחשב באפקה הוא הציון הסופי בבגרות במתמטיקה, עם משקל גם ליתר המקצועות המדעיים. ראו כאן.

ואם אין לי בגרות מצטיינת?

אל דאגה, אפקה מציעה מגוון מכינות ללימודי הנדסה ומדעים דרכן ניתן להתקבל למסלול הלימודים גם על סמך לימודים קודמים או קורסי הכנה.  

כמה שנים נדרשות לתואר ראשון במדעי המחשב באפקה?

5-4 שנים, בהתאם למסלול שבחר/ה הסטודנט/ית.

האם אפשר ללמוד גם בשעות הערב?

בהחלט. לימודי מדעי המחשב באפקה מתקיימים בשני מסלולים – מסלול לימודי יום ומסלול ערב.

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?